Tuesday, May 3, 2011

~permaisuri hati~

                                                      Bab 24




Aku sudah membuat keputusan.Aku akan tinggal bersama Elly di rumah sewa kami dan Sahel akan tinggal di rumahnya.Aku tidak mahu duduk bersamanya selagi hatiku masih belum dapat menerimanya sebagai suamiku.Tapi,Elly bagi ke aku duduk kat rumah tu lagi?Dah terang-terang aku ni sudah menjadi isteri orang.Tak macam pelik pulak bila aku nak duduk dengan dia.Hish,tak pernah dibuat oranglah.Dah kahwin,tapi tak nak duduk bersama.Fikirku.Ah,lantaklah.Orang tak pernah buat,biarlah aku yang jadi orang pertama buat benda gila ni.Lagipun,mak dengan ayah bukannya tahu.Aku tersenyum seorang diri.

     Setelah memikirkan baik buruknya tindakkan yang bakal aku lakukan ini,aku menuju ke bilik.Kelihatan Sahel sedang membelek-belek sesuatu di tangannya.Dia tersenyum memandangku.

    “Hai,sayang.”Tegurnya.

    Aku mengerutkan dahi.”Jangan panggil saya sayang boleh tak?Saya gelilah.”Ujarku.Tidak peduli akan perasaan lelaki yang sudah bergelar suamiku itu.

    “Ok..i’m sorry.Abang tersasullah.”Dia tersengih menampakkan barisan giginya yang tersusun rapi itu.

    “Hmm..saya ada benda nak bincang dengan awak ni.”Kataku.

    “Apa dia?Pasal bulan madu kita ke?”Soalnya ceria.

    “Hish..awak jangan merepek eh.Siapa pulak kata nak pergi bulan madu?Saya nak bincang pasal hal kita ni.”Jawabku dengan nada tegas.

     Dia mengerutkan dahi.”Syazreen nak cakap apa ni?Abang tak faham.”Soalnya dengan muka blur.

     Aku menarik nafas panjang.”Saya nak bagitahu awak,memandangkan saya masih tak ada perasaan cinta pada awak…saya nak tinggal dengan Elly.Saya tak bersedia lagi nak duduk serumah dengan awak.”

   “What!No..no..abang tak setuju.Awak ingat,dengan duduk bersama Elly akan selesai ke semua masalah ni?Nanti apa kata mak dengan ayah awak.Apa pulak kata mak dengan ayah abang?Awak tak fikir ke semua tu?”Ujarnya dengan nada tidak puas hati.Baginya,Syazreen tak patut buat keputusan macam tu.Siap nak duduk berasingan segala.Apahal dengan bini aku ni?Desis hatinya.

     “Sebab itulah saya nak bincang dengan awak.Kita rahsiakan perkara ni.Awak janganlah bagitahu mak ayah kita pasal hal ni.Kalau awak bagitahu,memanglah diorang akan tahu.”Jawabku dengan muka selamba.

     Sahel meraup mukanya.” Reen..kan abang dah cakap.Abang akan tunggu sampai Reen boleh terima cinta abang.Abang akan tunggu sampai bila-bila pun.Tapi,tak payahlah nak duduk berasingan pulak.Nanti apa kata orang-orang kat kampus tu kalau diorang semua tahu yang kita ni,nama aje suami isteri..tapi,duduk asing-asing.Abang tak setuju!”Dia berkata dengan nada tegas.

    “Sahel..

    “No..abang tak setuju.Kalau abang kata,abang tak setuju..abang memang tak setuju!Syazreen jangan buat abang marah.Abang boleh terima kalau Syazreen masih tak dapat nak menyayangi abang macam mana abang sayangkan Reen..tapi,abang tak boleh nak tunaikan permintaan Reen yang mengarut ni.Suka atau tak,Syazreen kena tinggal dengan abang!Faham?”katanya tegas seraya berlalu meninggalkan aku yang masih terkulat-kulat.

     Hish,nak minta tolong pun tak boleh.Entah apa-apalah dia ni.Ngomelku sendirian.Macam mana ni?Takkanlah nak duduk serumah dengan dia.Kalau ikutkan,memanglah wajib,seorang isteri berada di sisi suaminya.Tapi,aku tak cintakan dia.Macam mana aku nak duduk dan tinggal bersamanya jika perasaan sayang dan cintaku masih belum hadir?Hai..gasak kaulah Syazreen.Keluhku.

Malam itu aku menelefon Elly. Memberitahu rancangan yang telah aku fikirkan. Harapanku semoga Elly setuju,namun sebaliknya pula yang terjadi. Elly turut tidak mahu ‘bersekongkol’ denganku. Alasannya,dia tidak mahu aku mendapat dosa percuma dengan membuat perkara seperti itu. Teruk jugak aku dibebel olehnya. Mengalahkan murai tercabut ekor bila mulutnya itu tak berhenti-henti meleteri diriku.

       “Apa???Kau nak stay dengan aku?Ish..kau biar betul Reen. Kau jangan cari pasal boleh tak? Buatnya mak ayah kau atau mak ayah Sahel nak datang melawat korang nanti..macam mana? Ish..boleh jadik isu tau benda nih.

     “Ala..Elly..bolehlah. Kau kan kawan aku. Takkan kau tak kesian kat aku kot?” Kataku sambil  menjauhkan sedikit handphone dari telinga. Si makcik ni pun,kalau dah bercakap…tak geti nak slowkan volume tau. Asyik nak loud speaker je dia nih.

      “Aku bukan tak kesian kat kau. Tapi,cara kau ni salahlah Reen. Kau nak duduk berasing dari suami kau sendiri dengan sebab yang tak munasabah. Sebabnya still tak ada rasa cinta. Hei..cinta boleh pupuk Reen. Aku tak setuju kau buat macam ni. Kalau pun aku boleh tolong kau,tapi macam mana dengan Sahel? Kau tak fikir ke kesan jangakamasa panjangnya kalau-kalau family korang masing-masing dapat tau apa yang korang cuba buat ni? Nanti daripada takde masalah..jadik masalah pulak.”

      Aku terkebil-kebil sendiri mendengar kata-kata Elly itu. “Elly….kau janganlah pecahkan rahsia ni kat sapa-sapa. This is only between you and us. Only the three of us je. Tolonglah Elly. Sekali ni je. Tolonglah eh..eh? Erm..nanti aku belanja kau kueh tiow goreng….amacam?” Giliran aku pula menawarkan diri untuk membelanjanya. Kalau selalunya Sahel saja yang offer. Apalah salahnya kalau kali ni aku cuba membuat perkara yang sama seperti yang Sahel suamiku itu selalu lakukan apabila ingin memujuk Elly.
                                                                                          
      “Amboi..rasuah nampak?Boleh jugak. Aku nak  kueh tiow tom yam sekali tau. Tak nak kat kedai biasa. Nak yang kat kedai special yang kita selalu pergi tu.” Kata Elly sambil tergelak suka.

     Aku sudah tersenyum gembira. Yes!Elly setuju. Hehe..bestnya. Namun kegembiraanku itu hanya seketika. Belum pun sempat aku ingin menjawab, Elly terlebih dahulu menyambung.

    “Tapi….whatever it is..sorry my dearest friend. I can’t do that. Tempat kau di sisi suami. Bukan di sisi kawan baik. Kau tau kan apa hukum dia bila sengaja melarikan diri dari suami?”Lagi-lagi dengan alasan yang entah apa-apa tu. Elly sudah mula mengeluarkan hujah-hujah yang bernas. Dia tau sangat..sahabatnya itu akan cepat mengalah apabila dia memberikan hujah-hujah berkenaan dengan hukum hakam ni.

     “Ala Elly…janganlah macam tu. Ok..ok. Apa kata  aku up lagi…aku belanja coklat cadburry favourite kau tu. Amacam, nak tak?” aku mencuba sekali lagi. Untung-untung berhasil.

    “Nope..tak boleh. Kau nak belanja fereiro rosche ke..cadburry black forest ke..jawapan aku tetap sama iaitu TIDAK! Reen..sesungguhnya sebagai isteri kita perlu…”

    “Yelah..yelah..aku tau apa yang kau nak cakap. Tempat isteri adalah di sisi suaminya. Aku tak jadilah nak duduk dengan kau.” Ish, susah betullah cakap dengan makcik ni.

    “Pandai pun. Macam ni lah kawan aku. So,kau tak payah risau Reen. Insyaallah takde apa-apa yang berlaku. Kalau ada pun,its normal kot. Lagipun korang kan dah kahwin..dah sah jadik suami isteri pun and aku pasti, Sahel takkan buat apa-apa yang kau sendiri tak suka.”Ujar Elly dengan panjang lebarnya.

     Aku mengeluh. “tapi Elly..

     “Dah..tak payah nak bertapi-tapi segala. Believe me. Insyaallah..everything will be okey.” Kata Elly lagi.
   
     “aku harap-harap macam tu lah. Thanks ye Elly. Walaupun kau tak nak bagi aku stay dengan kau..tapi,aku still nak say thanks jugak.” Ujarku sambil ketawa kecil.

     Elly turut ketawa. “Small matterlah. Kau kan geng aku. Takde hal la beb. Tapi,sebelum tu aku nak ingatkan…”

     “Ingatkan apa pulak lagi? Dah banyak dah peringatan yang kau bagi aku tadi.”Soalku dengan nada bosan. Apa lagilah yang si makcik ni? Getus hatiku.

     “ish kau ni…bukan peringatan yang tu. Ini pasal offer kau tadi. Jangan lupa pulak kueh tiow goreng aku and..coklat cadburry sekali tau..tau…tau. “Elly berkata sambil ketawa besar.”

    “Weh...itu kalau kau setuju bagi aku stay dengan kaulah. Disebabkan kau beria-ia tak bagi aku stay dengan kau..so,kira batal ar offer tu.”Tuturku sambil ketawa.

    “Ah..takde..takde. aku tak kira. Aku nak jugak. Ok,bye!” kata Elly sebelum menamatkan perbualan.

    Aku terpinga-pinga bercampur geram. Ish..si makcik nih. Sempat je nak pau aku. Elly..Elly.

No comments:

Post a Comment

Comments system

Disqus Shortname

Maybe yang korang cari ada kat sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...