Monday, December 13, 2010

~Nasyid dulu dan sekarang~

Salam semua...

selamat petang..hehe..

Petang?wah..ini entry pertama aku di waktu siang..huhu..biasanya,malam-malam je aku sibuk dok mengetuk2 keyboard notebook fOC aku nih..(free of charge)..hik...hik...hik..

maybe mood nak menulis ni datang tanpa diundang agaknya..so,tu yang dpat idea nak menulis nih..erm,petang ni rasa nak tulis pasal my favourite genre music..NASYID...hehe..rasanya dah banyak kali kot aku mention yang aku minat nasyid..so,kali ni nak bagi opinionlah pulak..pasal perbezaan nasyid dulu dengan sekarang..

Bagi aku..nasyid dulu dengan sekarang..terlalu bnyk perbezaannya...sampaikan kita sendiri pun kadang-kadang tak dapat nak bezakan..lagu ni lagu nasyid or bukan..kalau perasan,nasyid dulu lebih kepada memuji2 allah swt..bukanlah nasyid sekarang takde yang memuji2 allah dan rasul S.A.W...cumanya,nasyid dulu...lebih menyerlah dalam bab2 memuji ALLah dan rasul...

kumpulan nasyid dulu..memang aku sentiasa respect..sebab,bagi aku...dah berada di era globalisasi yang serba canggih ni pun..diorang tetap memperjuangkan irama nasyid yang dari dulu memang dah jadi identiti diorang sampailah sekarang..konsep tu tak pernah lari..walaupun dari segi muzik dan susunannya dah ke arah yang lebih moden..satu yang pasti,diorang tak perlu nak bertukar imej..walaupun dulu kebanyakkannya penasyid2 kita berimejkan kopiah dan sebagainya...walaupun ada jugak kumpulan nasyid yang tampil dengan imej ranggi...dengan alasan untuk menarik minat golongan muda...antara kumpulan-kumpulan yang bagi aku masih mengekalkan imej nasyid diorang,macam kumpulan saujana...unic..in-team...raihan,hijjaz..dll....itu antara kumpulan yang aku sentiasa admire dari awal kemunculan diorang..sampailah sekarang...

sentuh pasal penasyid yang tampil dengan imej ranggi..kononnya nak tarik minat pendengar2 muda..aku rasa,kalau diorang kekalkan imej dakwah yang diorang bawak masa awal2 kemunculan dulu pun..its ok..tak perlu nak ubah imej jadik lebih ranggi ke apa..kalau dulu,masa awal kemunculan boleh diterima ramai..dengan kopiah dan songkok di atas kepala..why not sekarang pun..kami peminat-peminat nasyid,tak pentingkan perubahan imej dan sebagainya untuk terus meminati kumpulan nasyid kat melaysia ni..sebab,bagi kami...lagu dan mesej tu..berkopiah dan bersongkok pun...kami tetap minat..huhu....-)hidup nasyid!:-)

No comments:

Post a Comment

Comments system

Disqus Shortname

Maybe yang korang cari ada kat sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...