Tuesday, May 3, 2011

~permaisuri hati~

                                                          bab 25


SAHEL Haqimy memasukkan beg pakaian ke dalam bonet kereta.Kami akan pulang ke KL hari ni kerana esok aku dan Sahel sudah mula bekerja.Aku sedang memeluk emak dan ayah.Tiba-tiba terasa sayu hatiku ingin berpisah dengan orang tuaku di saat ini.Bukan tidak pernah berpisah.Namun,perasaan kali ini amat berlainan sekali.Mungkin disebabkan status isteri yang telah menjadi milikku sejak seminggu yang lalu membuatkan aku berasa begitu.

    “Dah jadi isteri orang ni..jaga diri tu.Jaga rumah tangga.Jangan nak bergaduh aje kerjanya.”Tegur emak.Aku mengangguk.Aik..mak ni macam tahu-tahu je yang aku dengan Sahel selalu bergaduh.Tiba-tiba rasa sebak menyelubungi diri.

    “Yelah mak.Mak jangan risau.”Ujarku dengan nada sebak.Tanpa disedari air mataku meleleh.

    “Yang kau menangis ni kenapa pulak Reen?Dah jadi bini orang pun masih nak menangis lagi?”Soal Emak.Ayah hanya tersenyum.Faham benar akan sikap anak perempuan bongsunya itu.Mudah sangat menitiskan air mata.

     “Orang sedihlah nak tinggalkan mak dengan ayah.”kataku sambil mengesat air mata yang mengalir di pipi.

      Emak dan ayah ketawa.”Reen..Reen..kau ni dah jadi isteri orang.Tanggungjawab ayah dengan emak dah lepas.Sekarang ni,tanggungjawab tu ayah dah serahkan pada Sahel.Ayah harap,Sahel boleh jaga Syazreen macam mana ayah dan emak kau jaga dia.”Ujar ayah kepadaku dan sempat menitipkan pesan kepada sahel.

     Sahel mengangguk.”Ayah dengan emak janganlah risau.Insyaallah..Sahel akan jaga Reen baik-baik.Sama macam mana mak dengan ayah jaga dia selama ni.Sahel takkan sia-siakan Reen.”Tuturnya bersungguh-sungguh.

     Aku Cuma mendiamkan diri.Dalam hati perasaan geram masih ada lagi terhadap suaminya itu kerana tidak mahu membenarkannya untuk tinggal bersama Elly. 

    “Ayah tahu,kau boleh jaga anak ayah ni baik-baik.Ayah percayakan kau.Dahlah,pergilah bertolak.Takut lambat kau orang sampai nanti.”Kata ayah sambil menepuk-nepuk bahu Sahel.

    Aku memeluk emak kemudian ayah.

    “Jaga diri elok-elok.Ada masa,mak datang jenguk kau kat sana.”Pesan emak.

    “Emak pun jaga diri.Ayah..pun sama tau.Kirim salam dengan akak dan adik-adik.

     Setelah bersalaman dan memeluk kedua orang tuaku,kami memulakan perjalanan.Perjalanan yang agak lama itu akibat kesesakkan lalu lintas membuatkan aku berasa bosan.Sedih dihati  masih bersisa membuatkan aku selesa mendiamkan diri.

     Sahel di sebelah sesekali mengerling ke arah isterinya.Dia tahu Syazreen masih marah terhadapnya sebab peristiwa malam tadi.Dia cuba memegang tangan Syazreen.Namun dengan pantas ditepis oleh isterinya itu.

     “jangan pegang-pegang boleh tak?Saya tak suka tau.”Marahku.

    Sahel Haqimy tersentak.Namun,sebentar kemudian dia tersenyum.”At last..abang dengar jugak suara isteri abang ni.Sayang marah kat abang pasal semalam ke?”Soalnya sambil tenang memandu.

    Aku mendengus.”Saya tak nak cakap dengan awaklah!Lagi satu,stop calling me like that,boleh tak?Saya tak suka tau!”Marahku.Orang tengah tak ada mood..dia boleh pulak nak bersayang-sayang segala!Menyampah betul!

    Sahel ketawa.Syazreen..Syazreen.Awak ni keras hati betul kan.Patutlah ayah pesan,suruh jaga awak baik-baik.Rupanya,anak dara dia sorang ni keras hati.”Ujarnya mengusik.

   Aku menjegilkan mata ke arahnya.Sahel tersenyum lagi.”Yelah..yelah.Abang tak cakap lagi.Abang senyap aje.”Sahel terus menugunci mulutnya sambil memandang ke depan semula.

   Aku memandang ke arah tingkap.Tahu takut.Nak main-main lagi.Ngomelku di dalam hati.Sahel meneruskan pemanduannya sambil menggelengkan kepala.Dia memujuk hatinya supaya bersabar dengan kerenah isterinya itu.Abang akan sabar sayang.Abang takkan putus asa untuk memenangi hati sayang.Sahel haqimy berkata di dalam hati.



Aku terjaga apabila terasa bahuku dicuit.Aku membuka mata dan melihat sekelilingku.
Sahel sedang tersenyum memandangku.Aku mengerutkan dahi dan di dalam hati tertanya-tanya.Dekat mana ni?Tak pernah tengok pun rumah ni.Ini bukan rumah sewa aku.

     “Jom sayang..turun.Kita dah sampai.”Katanya sambil keluar untuk membuka pintu pagar.

     Aku membuka tali pinggang keledar dan melangkah turun dari kereta.Aku segera mendapatkan Sahel.”Kita kat mana ni?Ini bukan rumah saya.Rumah awak pun bukan saya rasa.”Soalku dengan nada curiga.Hish,takkan nak pecah masuk rumah orang kot.Biar betul dia ni.Aku berkata di dalam hati.

    Aku bertanya lagi apabila dia tidak menjawab.“Awak…awak dengar tak saya tanya ni?Kita kat rumah siapa sekarang?Awak jangan buat pasal.Saya tak nak masuk penjara.”Kataku dengan wajah cemas.

    Sahel haqimy mengerutkan dahi.Kemudian,dia ketawa.”Syazreen…Syazreen.Apa yang Reen merepek ni?Ini rumah kitalah.Nak masuk penjara apanya pulak.Bukan kita ceroboh rumah orang.Kita nak masuk rumah kita.Tahu..rumah kita.”Ujarnya sambil menggelengkan kepala melihatku.

    Aku menggaru kepala yang tidak gatal.Ek eleh,cakaplah rumah dia.Buat malu aku aje.Aku mengutuk diri sendiri.

    “Dah..jom..masuk.Tak payah risau.Abang gerenti Reen takkan masuk penjara.Kalau masuk penjara pun..jangan risau..abang temankan.”Dia tergelak besar.Dia kembali ke kereta untuk mengambil beg pakaian.

     Kurang asam.Sindir akulah tu.Aku mendengus di dalam hati.Aku melangkah masuk.Sebaik sahaja menjejakkan kakiku ke dalam rumah dua tingkat itu,aku terpaku seketika melihat hiasan dalamannya yang kemas sekali.Pandai juga mamat ni menghias.Desis hatiku.Aku meliarkan mata ke sekeliling rumah itu dan sekali lagi aku terpaku melihat gambarku tergantung di dinding.Sebelahnya pula gambar Sahel.Bila masa pulak dia ambik gambar aku ni?Soalku di dalam hati.

     “Cantik tak rumah ni?Abang dah lama beli rumah ni.Sebelum kita kahwin lagi.Tapi,masa tu abang tak terfikir nak duduk pun..sebab abang nak duduk dengan isteri kesayangan abang ni bila kita dah kahwin.”Katanya dengan panjang lebar.

     Rumah dia?Hmm..kenapa aku tak tahu yang dia ada beli rumah erk?Soalku dalam hati.”Awak tak pernah beritahu saya pun,yang awak ada beli rumah?”Soalku.

    Dia tersenyum.”Abang saja nak buat surprise untuk sayang.Sayang suka tak?”Dia menyoalku lagi.

    Aku Cuma mengangguk.Dia tersenyum sambil mengangkat beg-beg pakaian kami ke tingkat atas.

    “Jom..abang tunjukkan bilik tidur kita pulak.”

    Bilik kita?Aku mengerutkan dahi.Hish..takkan nak tidur sebilik kot.Tak boleh jadi ni.Aku kena tanya dia sekarang jugak.

    “Eh..kejap..kejap..kita kena tidur sebilik jugak ke?”Soalku selamba.Sahel yang ketika itu sudah mendaki anak tangga,berpaling ke arahku dengan pandangan pelik.

    “Habis tu..takkan nak tidur lain-lain bilik pulak.Mestilah tidur satu bilik.Kenapa?”Soalnya dengan muka yang serius sambil terus menonong ke arah bilik tidur utama .

      “Saya tak naklah.Awak tidur bilik ni…saya pergi cari bilik lain.Ok?”Aku berkata seraya ingin berlalu.Namun langkahku terhenti apabila Sahel menarik lenganku.Aku mengerutkan dahi.

      ”Kenapa pulak ni?”Soalku marah.

     “Abang guraulah.Bilik ni memang bilik Reen pun.Bilik abang kat sebelah sana.Takut sangat kalau dengar tidur sebilik.”Katanya sambil mengusikku.Dia meninggalkanku selepas menghulurkan beg pakaian dan barang-barangku.Aku menarik nafas lega.Mahunya tak takut.Kataku di dalam hati.



MALAM itu,Sahel mengajakku keluar makan malam.Macam biasa,kami bertekak lagi kerana aku tidak mahu menurutnya.

     “Syazreen..jomlah.Awak ni kenapa degil sangat?Abang nak bawak awak keluar pergi makan aje.Bukan nak pergi mana-mana pun.Karang kalau tak makan,perut tu kosong.Nanti sakit pulak.Jom ikut abang.”

     Aku mendengus marah.”Awak ni,tak faham ke?Kan saya dah cakap,saya tak lapar.Berapa kali nak kena repeat ni?I ‘ve told you..i’m not hungry!Kalau saya nak makan nanti,pandai-pandai sayalah nak cari.Awak tak payahlah nak risau-  okey?”Ujarku dengan muka bengang.

     “Nope..abang takkan tinggalkan Reen sorang-sorang kat rumah.Kita baru pindah kat sini Reen..jiran pun kita tak kenal lagi.Takkanlah abang nak keluar dengan Reen abang tinggalkan sendirian kat rumah ni.Bahaya tau tak?Dah jom..abang tak peduli,sayang lapar ke tak..i want you to go with me!Cepat siap,abang tunggu kat bawah.”Katanya dengan nada tegas.

      “Saya cakap..saya tak nak…saya tak naklah!Awak jangan nak paksa-paksa saya eh.Saya tak suka tau!”Aku masih berkeras tidak mahu mengikutnya.Orang dah tak nak tu,tak naklah..nak paksa-paksa pulak.Rungutku di dalam hati.

       Sahel Hakimie sudah mula berasa geram.Dia cuba berlagak tenang.Tiba-tiba dia terfikirkan sesuatu.

      ”Ok..fine..kalau Reen tak nak ikut abang,abang tak boleh buat apa.Tapi,abang nak Reen tahu je…petang tadi,abang dengar jiran sebelah rumah kita bercakap pasal diorang ternampak satu lembaga berkeliaran kat kawasan belakang rumah diorang.Itu yang abang dengarlah.Tak tahulah betul ke tidak.Tapi,Reen jangan risaulah..its just a rumour.Abang pergi dulu,okey.Bye!Err..before that..jangan lupa kunci pintu.Kot-kotlah betul ke cerita yang abang dengar pasal lembaga tu.”Sahel Hakimie terus berlalu sambil tersenyum kecil.

     Aku yang mendengar tiba-tiba berasa seram sejuk.Hish,asal tiba-tiba rasa takut semacam ni?Aduh,lelaki ni..suka tau buat aku gerun.Alahai..macam mana ni?Nak ikut ke tak nak?Aku berfikir sejenak.Ah..ikut jelah!

    “Eh..eh..awak..saya nak ikut.Tiba-tiba rasa lapar pulak.”Kataku dengan muka selamba.Sengajaku tunjuk muka selamba.Walhal,perasaan takut dah mula menular.Syazreen..Syazreen..bab cover line,memang kau terror!

     Sahel yang baru sahaja sampai dimuka pintu tersenyum sebelum menoleh.”Takutlah tu.”Ujarnya sambil tersenyum nakal.

    “Bukan takutlah.Tak berani aje.Tunggu kejap.Saya nak pakai tudung.”Aku mencapai tudung hitamku yang tersangkut di penyidai lalu menyarungkan di kepala.Setelah selesai,aku segera mengekorinya.
  
   Sahel Haqimy tersenyum.’Senang aje nak buat dia dengar cakap’.Dia terus berjalan menuju ke luar.



“SAYANG nak makan kat mana?”Sahel Haqimy menyoal isteri disebelah.Ketika itu mereka sudah pun berada di dalam kereta.Syazreen di sebelah di kerling.

     “Kat mulut.”Jawabku selamba.

      Sahel yang mendengar Cuma tersenyum sebelum membalas.”Oh..dah pandai menjawab eh sekarang.Abang tahulah kat mulut…takkan nak makan dekat lutut pulak.”

      “Habis tu..yang dok tanya-tanya lagi tu kenapa?Awak yang sibuk sangat ajak saya keluar makan..so,terpulang kat awaklah.”kataku pula.Dia yang ajak kita,lepas tu nak tanya kita pulak.

       “Yelah..yelah..abang yang salah.Ok. Janganlah marah.Gurau sikit pun tak boleh.Sayang ni...dari tadi asyik emosi je memanjang,kenapa?Period eh?”Dia menyoalku sambil tersengih-sengih.

        Aku yang mendengarnya mengerutkan dahi.”Awak jangan nak merepeklah.Boleh tak kalau awak bawak je kereta tu?”Ujarku geram.Orang dah lapar ni.Dia boleh pulak membebel.Hish...sakit hati betul.Eh..sejak bila pulak aku lapar?Bukan ke tadi aku yang beria-ia kata yang aku tak lapar?

       “Oh..sayang lapar ya?Hmm…kenapalah tak cakap awal-awal.Kalau abang tahu,abang rempit dari tadi lagi tau.”Dia mengusikku sambil ketawa kuat.

       Aku merengus geram. “Sahel!”

       “Ok..ok..abang diam.”Dia menutup mulutnya dengan sisa tawa yang masih ada.Geli hati pulak rasanya apabila melihat wajah mencuka isterinya itu.Sahel terus memandu dengan tenangnya.Tiba-tiba dia teringat akan sesuatu.

      “Sayang..this is just to remind you.. minggu depan majlis sambut menantu untuk sebelah pihak lelaki pulak.”

      Aku yang sedang ralit melayan perasaan,terpinga-pinga seketika apabila terasa tanganku disentuh.

      “Beranganlah tu.Sayang ni..suka sangat berangan.Berangankan apa ni?Berangan nak tidur dengan abang malam ni,ya?”Ujarnya mengusikku.

      Aku mengerutkan dahi.”Hei..tolong sikit ya.Saya punya sukalah nak berangan ke..nak apa.Awak tu..bawak kereta elok-elok..ingat sikit..saya ada kat sebelah ni.Karang jadi apa-apa kat saya karang..”Aku tidak jadi meneruskan kata-kata apabila Sahel tiba-tiba memintas.

        “Syazreen..apa awak cakap ni?Selagi saya ada,saya takkan sesekali membahayakan nyawa orang yang saya sayang tahu tak.lebih-lebih lagi,isteri saya sendiri.Saya tak nak awak cakap macam tu kat depan saya.Nak cakap kat belakang saya,tak pe..”Sahel hakimy membuat lawak.Dia tersenyum sambil mengenyitkan matanya ke arahku.

        Aku memandangnya geram.Hei,boleh pulak dia buat lawak.Ingatkan serius sangat tadi.Aduhai..apasal lah mamat ni yang jadi suami aku?Masuk airnya tak hilang!Soalku di dalam hati.

        “Ala..abang guraulah..sayang janganlah marah,ok?”sahel haqimy cuba memujuk.Sedar akan kesilapan diri sendiri.Dia mengaku,dari dulu..dia memang suka benar mengusik dan mengenakan Syazreen.

       “Tak payah nak mintak-mintak maaf.Apa yang awak nak cakap tadi?”Soalku.

      “Abang cakap pasal majlis sambut menantu kat sebelah pihak abang nanti.Umi dengan abah nak buat besar-besaran tau.”

      Aku mengerutkan dahi.”Besar-besaran?Lah..nak buat apa pulak buat besar-besaran?Buat kecil-kecilan sudahlah.Lagipun,kat rumah saya hari tu pun dah cukup besar mak dengan ayah buat.Cakap dengan Umi dan abah,tak payahlah.”Kataku.Ingat artis ke nak buat besar-besaran bagai.

      “Yelah..itu dekat rumah Reen.Ini kat rumah abang pulak.Takpelah..dah Umi yag beria-ia sangat.Tak sampai hati pulak abang nak hampakan.”Ujarnya sambil tersengih memandangku.

       “Kalau Umi dah kata macam tu,I’ve nothing to say.”

No comments:

Post a Comment

Comments system

Disqus Shortname

Maybe yang korang cari ada kat sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...