Friday, May 25, 2012

Belajar : Tak perlu beralasan, yang penting usaha dan kesungguhan

Assalamualaikum..

Saya pelik la.. kenapa sesetengah orang, bila dah dapat peluang belajar.. diorang suka ambik mudah erk? Suka buat macam, peluang tu boleh datang bergolek-golek selalu kat diorang. Walhal, bagi saya peluang yang datang tu cuma sekali je... dan bergantung kat diri kita sendiri, macam mana nak grab peluang tu. Saya agak kecewa la sebenarnya, bila ada yang kata.. belajar tu susah. Bukan tu je, siap ada yang kata macam ni lagi..

"Dah tak boleh nak 'masuk'.. nak buat macam mne? Baik berhenti je.."

. Masa saya belajar dulu, lecturer saya selalu 'ulang siar' ayat ni. "Orang yang suka BERALASAN itu adalah orang yang MALAS". Dan itu antara kata-kata yang selalu saya ingat bila dalam diri saya ni tiba-tiba ada rasa malas (tapi, saya memang malas pun. Hehe.). Satu yang saya percaya, malas macam mana pun.. susah macam mana pun belajar tu, sebagai pelajar.. kita kena jugak berusaha. Sebabnya, kalau kita sendiri tak usaha, macam mana kita nak atasi rasa malas dan susah tu. Betul tak?

Bagi saya, semua benda kat dalam dunia ni susah. Tak ada yang mudah. Sama la jugak macam belajar pun. Kalau ada yang kata belajar tu susah.. yes, saya mengaku. Memang susah. Tapi... macam yang saya sebut kat atas tu, susah tu bukan alasan untuk kita jalankan tanggungjawab kita sebagai pelajar.

Saya memang tak boleh nak berkompromi dengan orang yang bila dah diberi peluang belajar tapi, tak reti-reti nak ambik peluang tu. Kalau tak nak belajar, fikir dulu sebelum buat apa-apa keputusan. Jangan bila dah banyak duit mak ayah kita habiskan, lepas tu baru nak buat statement macam gini.."tak nak belajar lagi ar.. dah 3 sem asyik repeat je.. dah la susah..silibus mcm bukan peringkat dip punye je..."

Hello.. kalau tak nak belajar, kenapa masa mula2 dapat tawaran, tak tolak je tawaran tu? Kenapa masa tu tak fikir susah senangnya belajar tu. Kenapa bila dah harung separuh jalan... baru fikir susah. Baru fikir tak boleh bawak. Baru fikir nak berhenti. Saya memang geram dengan orang yang berfikiran macam tu. Buat keputusan macam orang tak pernah dapat pendidikan awal persekolahan je. Kalau kita ada walaupun sikit perasaan kasihan kat mak ayah kita yang dah banyak berkorban untuk kita, itu pun dah boleh dikira sebagai salah satu cara untuk kita berusaha, berusaha dan terus berusaha.

Kita yang dah diberi peluang belajar ni, belajar je la. Kalau rasa susah sangat pun, cuba muhasabah diri. Kenapa didatangkan kesusahan itu? Sebab di sebalik kesusahan itu, ada kesenangannya. Macam yang dah dicatatkan di dalam Al-quran

"sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan".
[surah Al-Insyirah ayat 6]

Yang paling penting sekali, untuk berjaya dalam apa pun yang kita buat... jangan lupa tanggungjawab kita kat ALLAH. Jangan lupa tanggungjawab kat emak ayah. Jangan lupa tanggungjawab kat diri sendiri dan jangan lupa yang menuntut ilmu tu wajib bagi setiap umat islam. Kalau kita rasa susah, ada orang yang lebih susah. Contohnya orang-orang kat Palestin tu. Diorang lagi susah dari kita, tapi.. kenapa diorang masih boleh teruskan hidup walaupun dalam keadaan yang teramatlah susah? Fikir-fikirkan.

Tak perlu beralasan, yang peru kita buat adalah tunjukkan kesungguhan. Usaha, tapi tak bersungguh2.. tak boleh jugakkan. SO, bagi saya... usaha itu perlu selaras dengan kesungguhan. Kalau ada kesungguhan, InsyaAllah.. di situ ada jalannya untuk kita.                           


2 comments:

Comments system

Disqus Shortname

Maybe yang korang cari ada kat sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...