Friday, February 17, 2012

~Boyfriend Versus Suami~


 Assalamualaikum..

Lama tak update ‘teratak’ kesayangan saya ni.. hehe.. Al-maklum la.. sejak dua menjak ni asyik busy je.. ALLAH, serius la.. memang lately banyak sangat keje. Dengan program tu, program ni.. tu tak kira dengan assignment and presentation yang nak kena buat tu. Herm.. memang kurang la masa tidur saya. Sampai kadang-kadang terpaksa sambung tidur dalam kelas. Hahaha.. (bukan kadang2 la.. memang selalu pun.. hoho.. please jgn tiru aksi saya ok.. not good.. hehehe..). Kesibukan yang melampau ni, memang buat saya terpaksa jugak la postpone nak update Permaisuri Hati dengan Si Kedekut Cinta. Hehe.. sementara tengah tak de feedback ni, tak pelah kot kalau saya hold dulu.. hehe.. boleh pulak macam tu erk? Hoho.. boleh aje.. insyaallah, kalau dah free nanti saya update balik citer yang tak seberapa tu.

Erm, bila tengok drama Dingin Lavenda kat Tv3 tadi, buat hati saya tersentuh pulak. Hihi. Bukan sebab citer tu sedih ke apa, tapi sebab jalan citer dia menarik sangat-sangat. Suka dengan watak Jannah yang masih mengekalkan jati diri muslimah sejati walaupun belajar kat luar Negara dan suka jugak dengan watak Sir Matthew yang sangat-sangat gentleman propose Jannah untuk jadik isteri dia. Satu ayat yang memang sesuai untuk dua watak feveret saya tu… MasyaALLAH, sweetnya Jannah dengan Sir Matthew tu! Teringin  nak hubungan yang macam tu. Bercinta lepas kahwin. Allah.. mesti indahkan saat tu? Hehe.. (ceh..ceh..  berangan dah.. huhu..)

Teringat kata-kata lecturer saya masa dalam kelas tadi.

“Saya takde boyfriend.. saya tengah cari boyfriend ni..”

Lepas tu, saya balas balik dengan kata-kata ni..

“Bukan cari boyfriend miss… cari suami..” sambil tersenyum-senyum pandang lecturer saya tu..

Lecturer saya pun kata macam ni..

“eh.. ha’ah.. saya lupa.. betul..betul.. cari suami.. saya suka baca status awak.. bnyk bagi motivasi.”

Hehe.. malu pulak saya tetiba bila lecturer saya kata macam tu. Tak ada benda sangat pun. Status-status yang saya buat tu pun, peringatan untuk diri sendiri jugak. Saya ni bukan orang yang bermotivasi sangat. Dengan status yang saya buat kat FB tu je la yang boleh motivasikan diri saya. Kalau orang yang baca pun turut terasa bermotivasi, Alhamdulillah. Hehe.

Cerita pasal cari suami and boyfriend ni, saya memang agak ‘memilih’ sikit la orangnya. Bukan memilih yang bukan-bukan. Tapi, memilih untuk kebaikan. Macam yang selalu saya katakan kat kawan-kawan saya. Kalau orang berebut-rebut nak cari boyfriend, saya nak cari suami la. Itu lagi afdal kan daripada kita dok heboh nak cari boyfriend. Tapi, zaman sekarang ni.. macam mana nak nilai lelaki yang layak dijadikan suami erk? Cukup ke kalau dia baik hati je? Saya rasa, itu belum cukup kot. Sebabnya, baik hati tu terlalu umum. Jadi, ciri-ciri tu masih belum kuat lagilah bagi saya.

   

Kalau itu belum dikatakan cukup kuat.. apa je ciri-ciri yang kuat? Erm.. kalau saya sendiri la.. lelaki yang baik.. yang boleh dijadikan suami.. adalah lelaki yang memahalkan kata-kata I LOVE YOU dan I MISS YOU  dia untuk perempuan yang belum halal untuk dia. Maksud saya kat sini, kata-kata keramat tu, disimpan hanya untuk perempuan yang dah sah dan halal untuk dia je. Senang citer, untuk isteri dia la. Itu bagi saya. Sekarang ni, ramai sangat dah yang suka buat statement macam tu. I MISS YOU.. I LOVE YOU..belum kahwin dah macam tu. Saya terfikir jugak, tahan lama ke kata-kata keramat tu? Berkekalan sangat ke kata-kata tu, kalau sebelum kahwin  pun dah terlalu kerap diucapkan.. so, apa je yang tinggal bila dah kahwin nanti? I MISS YOU entah ke mana.. I LOVE you pun terbang entah pergi mana.. silap-silap, I HATE YOU.. I SLAP YOU je nanti yang keluar bila dah kahwin.

Itulah yang menakutkan sekarang ni. Saya sendiri rasa.. kalaulah ditakdirkan dua tiga tahun akan datang, saya masih tak jumpa Encik Kanan saya..(Mr Right omputih kata.. hehe..).. saya redha je suruh mak ayah saya carikan jodoh. Sebagai anak, saya memang percaya and yakin dengan jodoh pilihan keluarga ni. sebab bagi saya, itu lebih baik dan lebih berkat. Yang lagi berkatnya, bila bercinta lepas kahwin. Saya respect dengan orang-orang yang bercinta lepas kahwin ni. Saya selalu berharap,semoga rasa cinta saya terhadap insan bernama lelaki hadir bila saya sah jadi isteri lelaki tu, dan lelaki tu sah jadi suami saya. Macam dialog Jannah dalam Dingin Lavenda tu..

“Cinta dan kebahagiaan hanyalah untuk ALLAH S.W.T saja..”

Betul sangat!!!!! Semoga diri ini tak leka dan lalai dengan cinta manusia YA ALLAH. Hindarilah diri ini dari cinta yang melalaikan. Amin..

Pesanan Penaja  : Lelaki yang baik, adalah lelaki yang tak mention I miss you, I love you kat wanita yang belum sah jadi isteri dia... dan wanita yang baik jugak.. tak layan kata-kata I miss you, I love you.. lelaki yang belum sah jadi suami dia...(^_^)

No comments:

Post a Comment

Comments system

Disqus Shortname

Maybe yang korang cari ada kat sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...