Sunday, December 18, 2011

~Jumaat Yang 'Indah'~

Assalamualaikum.... Hai kawan2! Hehe...

Meh duduk sini meh..saya nak bercerita sikit.. Hermm,, hari ni memang hari yang sangat-sangat menggelabahkan bagi saya.. nak tahu kenapa? masyaALLAH...sangat-sangat la memenatkan! Kenapa? 

Ni yang nak citer ni. Macam-macam hal hari ni. Mana nak gi kelas lagi. Mana nak gi jumpe bahagian kewangan lagi. Mana nak kena buat assignment lagi. Nak fikirkan meeting dengan ahli-ahli kelab lagi..and yang paling penting, nak fikir pasal test lagi.  Wow! Memang hebatlah saya kalau boleh tahan sume dugaan-dugaan ni.. tapi, saya tetap manusia biasa. Tau apa itu rasanya penat.. apa itu rasanya lelah [walaupun penyakit lelah saya dah lama hilang..alhamdulillah..].. and yang paling penting, saya tetap manusia biasa yang masih ada perasaan. Perasaan untuk merasai kekalutan dan kegelabahan yang membuatkan saya hampir-hampir nak menitiskan air mata. Wah, dasyat giler nih. Memang mencabar kesabaran betul la. Kalau tak sabar, memang dah lama saya nangis.[peduli hape saya kalau masa tu saya kat tempat awam sekali pun.. sebab dah memang tak leh nak tahan kot... everything datang serentak.. dush3..jatuh kat atas kepala ni ha..] hoho..

Yelah, mana tak nya. Saya diberitahu yang saya kena replace tempat orang untuk sampaikan tazkirah ringkas kat HM. Ok la.. i’m ok with it. Tapi, yang buat saya rasa tak ok tu.. bila saya gelabah. Gelabah sebab kena bagi tazkirah tu satu hal la... sebab saya tak pernah bagi tazkirah kat depan orang. Selalunya yang rajin dan terpaksa merajinkan diri dok dengar saya ber’tazkirah’ pun.. geng saya and adik-adik junior saya je. Tapi, untuk yang ni..special untuk semua ahli HM. Mana la saya tak gelabah. Saya ni dah la ‘pemalu’.. nak kena record lagi benda tu. Adeh.. betul-betul menguji saya la.. menguji mental dan fizikal bak kata orang. Nasib baik jugak orang kuat HM terima video saya yang tah pape tu. Kalau tak, pengsan saya! Haha..

Bila dapat tau je yang saya kena recordkan tazkirah tu untuk tv HM..saya terus-terus tergamam. “Record?” adeh.. macam mna nih? Saya dah la tak reti nak record-record video nih.. seingat saya, saya record video pun masa sem 3 and sem 4 yang lepas. Itu pun sebab saya and kawan2 kena buat video. WAJIB! Sebab markah kami termasuk dalam video tu. So, nak tak nak.. sebab nak markah punya pasal. Memang kena la buat kan? Kalau tak, kempunan la nak dapat markah. Itu je la. Lepas tu, mana ada dah dok buat recording.
 
Alahai.. itu dah satu hal yang menggelabahkan saya. Tak masuk lagi, bila saya kena dok tunggu bas berjam2 kat bustand tadi. Hadoi.. saya hangin betul la. Dari pukul 1 tgh hari saya tnggu.. sampai dah dekat pukul 3.. baru bas tu memunculkan diri. Ya ALLAH..saya faham la hari ni hari jumaat. Orang lelaki pergi solat jumaat termasuk la driver bas tu sekali. Tapi, masalahnya... kenapa lambat sangat? Ye tak? Saya punya tak senang duduk+gelabah...sampai saya berzikir je la sepanjang dok tunggu bas tadi. Satu, sebab saya sangat risau. Risau coz keje saya tak siap lagi. Keje2 mengupload video kat you tube...[yang mana tanpa saya sedar, saya dah ada satu akaun you tube! Entah bile masa pulak la saya meng’create’ benda alah tu..hoho..].. dua, sebab saya serabut tengok bas yang keluar masuk kat bustand tuh tanpa ada satu pun bus2 tersebut merupakan bus yang akan atau bakal saya naiki untuk sampai ke rumah! Itu memang boleh mendatangkan marah. Tapi, saya sabar je dulu. Tak mo marah-marah..hari jumaat kot. Sabar itu lebih baik dari marah-marah... betul tak? Dan yang paling penting, kenapa saya sampai berzikir segala tu? Sebab..saya takut, tahap kesabaran saya yang senipis kulit bawang ni hilang. Dan kalau ianya sudah mula hilang..akan terjadi la satu peristiwa di mana.. hati akan mula berkata-kata sesuatu yang tidak enak. Hish.. tak mo.. tak mo.. saya tak nak macam tu. So, as a result..saya berjaya mengawal perasaan marah saya daripada menguasai diri. Hehe.. suka2.. ini la yang dinamakan, kuasa ALLAH. Dengan berzikir mengingati ALLAH..hati akan menjadi tenang. Walaupun memang terserlah kegelisahan dan kegelabahan saya masa kat tempat awam tu tadi. Haha..

Bila dah naik bas... saya siap text orang kuat HM tu.. sambil mintak maaf yang saya lambat uploadkan video.. sebab internet low.. and saya kata lagi, insyaallah bila dah sampai rumah..saya terus proceedkan. Tapi, bila dah sampai rumah.. dugaan ALLAH tu datang lagi. Internet kat rumah saya pulak yang buat hal. Ya ALLAH.. memang rasa cam nak nangis la. Seriously! Sebab risaukan keje yang tertangguh tu. Keje yang tak settle tuh. Hish.. time tu la jugak.. saya start membebel dah. Hilang sudah kesabaran saya  yang setipis kulit bawang nih. Yelah.. takde sapa-sapa inform me yang internet tak boleh guna. Yang saya ni pulak, dok harap la konon-kononnya internet kat rumah takde masalah. Last-last..hambik! terduduk saya sekejap. Huhu. Sudahnya..lepas solat zohor..saya terus keluar balik.. gi cc pulak. And nak jadikan lagi penyeri and penambah perisa untuk cerita saya yang sadis lagi ‘best’ ni.. CC yang saya selalu pegi tu pulak tak bukak! Ya ALLAH... ujian bertimpa-timpa.. tapi, nasib baiklah ada satu CC bukak. And saya terus-terus terjah masuk CC tu...[siap bukak selipar lagi nih..padahal tak payah pun..konon2 masuk rumah orang la..gelabah punya pasal..hahaha..]...dan akhirnya, alhamdulillah...selamat jugak saya menyempurnakan kerja yang telah diamanahkan oleh pihak pengurusan HM. Syukur2...walaupun hasilnya tidaklah sehebat mana dan walaupun macam-macam benda yang jadik hari ni..saya percaya..semuanya dah ditentukan oleh ALLAH. Ujian itu tanda ALLAH sayang.. dan janganlah kita mengeluh dengan segala ujian tu kerana sesungguhnya ALLAH tidak akan menguji setiap hambaNYA melebihi batas kemampuan mereka. Wallahualam..:)

Note 1 : tengah nak menghadapi TEST sebagai seorang pelajar pulak... doa kan saya yer..:)
Note 2 : jadual yang sangat pack! huhu.. tak berkesempatan nak update permaisuri Hati... sabo..sabo.. hehe..:)

No comments:

Post a Comment

Comments system

Disqus Shortname

Maybe yang korang cari ada kat sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...