Sunday, December 18, 2011

~Bersederhanalah dalam kehidupan~

Dulu.. masa kecik-kecik.. kalau nak apa-apa, mesti  beria-ia mintak kat mak ayah. Tak kira la masa tu, ayah ngn mak kita tu ada duit ke tak. Tak kira la kalau masa tu barang tu keperluan atau kehendak.. tak kira lah jugak, masa tu hujung bulan ke.. awal bulan ke.. atau hujung minggu ke.. kita belasah je.. mintak je apa yang kita nak.  Kalau ayah atau mak kita tu berkeras tak bagi, kita pun berkeras dok golek-golek atas lantai. Tak kira la masa tu lantai tu kotor ke.. bersih ke.. [tapi, usually memang tak la bersihnya..]..kita langgar je.. peduli hape? Yang penting, apa yang kita nak tu.. mak ayah kita kena bagi jugak.. walaupun apa yang kita nak tu hanya  gula lollipop sebatang… haha..

Itu masa saya kecik-kecik la.. saya mengaku. Apa yang saya tuliskan kat atas ni, totally is my bad behaviour. But that was before. Before saya tahu apa itu makna kesenangan dan kesusahan.  Sebelum saya tahu, yang mana satu barang keperluan..yang mana satu barang kehendak. Tapi, bila dah semakin membesar ni, saya terfikir satu perkara. Perkara yang kadang-kadang membuatkan saya berkata-kata sendiri,

“Ya ALLAH..teruknya perangai aku masa tu..” huhu..

Sekarang ni, bila dah tau susah senangnya mak ayah saya membesarkan saya…buat saya malu nak meminta-minta kat diorang. Kalau masa kecik-kecik dulu diorang dah banyak spend duit, masa, tenaga…and  kasih sayanglah yang paling penting untuk saya dan  adik beradik saya.. so, apalah sangat nak dibandingkan dengan sijil yang bakal saya dapat ni.. kalau ianya masih tak dapat nak repay apa yang diorang dah buat untuk saya and adik beradik. Ye tak? Hehe..

Saya ingat lagi, masa ayah saya hantar saya balik hostel bulan lepas. Masa turun kereta, ayah saya tanya,

“ada duit tak?”

Saya dengan confidentnya jawab…

“ada.”

Walhal dalam poket masa tu, only duit syiling je yang tinggal. Bukan nak tunjuk baik. Konon-kononnya tak nak menyusahkan. Saya nak tekankan kat sini, saya bukan nak tunjuk yang konon-kononnya saya ni anak yang baik ok.. saya memang nak jadi anak yang baik. Kalau boleh, biarlah urusan pembelajaran saya ni, saya tak gunakan duit mak ayah saya. Kalau keadaan tak memaksalah. Kalau dah terpaksa, kena la guna jugak kan. [bak kata orang, selagi tak pegang duit sendiri, tak yah nak poyo sangat la.. hahaha..].. tapi, kalau boleh, memang saya tak nak menyusahkan mak ayah saya. Buat apa pinjaman yang saya buat tu, kalau tak digunakan? Betul tak?

Susah senang waktu belajar ni, memang adat la. Untung mereka-mereka yang disediakan semuanya. Ada yang berkereta, ada yang bermotorsikal.. dan kalau basikal tu, boleh dikategorikan sebagai pengangkutan paling canggih.. paling mewah, mesti ramai jugak yang nak naik basikal pergi kolej, pergi U kan? Tapi, malangnya…basikal tu hanya gah masa zaman saya bebudak je.. zaman ‘merempit’ ke sekolah dengan kawan-kawan.. huhu.. itu bezanya zaman budak-budak saya, dengan zaman budak-budak ADIK-ADIK saya. Apa yang diorang nak, tak susah untuk diorang dapat macam mana susahnya saya and kakak saya nak dapat dulu. They should be thankful.

Dan hari ni, lagi sekali… saya terpaksa ‘tidak menjujurkan’ diri saya bila ayah saya tanya, masa berhenti sarapan pagi tadi, sebelum balik kolej…

“ada duit tak?”

Macam biasa, tahap confident untuk tidak berkata jujur tu masih maintain macam bulan lepas jugak. Saya jawab macam ni..

“Ada..”

Kalau la ayah saya tahu yang saya tipu.. mesti saya kena sekeh laju-laju kan? Hehe.. sorry ayah.. bukan sengaja nak menipu.. tapi, tak sampai hati nak mintak.. [sebelum tu saya dah mintak untuk bayar yuran pengajian..sementara tunggu loan masuk…so, memang tak la sampai ke hati saya ni nak mintak duit belanja pulak. Huhu.. stok elaun bulan lepas pun still ada lagi..insyaAllah cukup untuk menampung hidup.
Itu memang perangai saya la.. perangai suka menyorokkan kesusahan yang melanda diri. Walaupun saya tahu, ayah saya takkan cakap apa-apa bila saya mintak duit. Maksud saya, ayah saya cool sikit compared to mak saya. Bila dia tau apa tujuannya anak-anak dia mintak duit, dia akan bagi. [kalau dia ada duit time tu la.. kalau takde duit time tu, insyaallah dua tiga hari lepas tu mesti akan dapat..]. Itu ayah saya. Tapi, saya bukan jenis yang suka ambik kesempatan di atas kelembutan dan ke’cool’an ayah saya tu. Sebab tu masa saya ‘pecahkan rahsia’ kat mak saya pasal saya terpaksa tahan and ikat perut seminggu sementara tunggu elaun masuk, adik saya yang kebetulan ada masa tu kata kat saya macam ni,
“Ek eleh..poyo je ko nih. Budget seh!”

Saya buat muka poyo je la.. dah memang saya poyo. So what? Haha. Tak kisah la nak cakap saya poyo ke.. budget bagus ke..hape ke… lantak pi la. As long as mak ayah saya tak susah hati sebab saya, itu dah cukup buat hati saya senang dan insyaALLAH tenang. Hihi..

Alhamdulillah… bersyukur dilahirkan dalam keluarga yang bukan mewah. Sebab dengan hidup yang walaupun sederhana ni la saya jadi lebih bermuhasabah diri. Saya percaya, bila ALLAH jadikan kita macam ni, bukan sebab ALLAH tu tak adil. Tapi, mungkin sebab ALLAH nak jadikkan kita orang yang sentiasa bersyukur dengan nikmat yang DIA beri dan mungkin juga ALLAH nak kita jadi diri kita sendiri. Tak perlu harta yang melimpah ruah, kalau ianya boleh buat kita jadi megah. Cukuplah dengan kasih sayang dari ALLAH dan cukuplah dengan kasih sayang yang mak ayah saya limpahkan untuk saya dan adik beradik juga. Bagi saya, emak and ayah saya tu pun dah dikira harta yang paling bernilai dah. (^_^)

P/S : kalau rasa-rasanya ada gastrik..janganlah tiru apa yang saya buat.. ikat perut tak makan.. hehe.. nanti boleh memudaratkan kesihatan. Itu bukan lagi tak nak menyusahkan orang dah tu.. itu namanya, menyeksa diri sendiri. Haha..



1 comment:

Comments system

Disqus Shortname

Maybe yang korang cari ada kat sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...