Monday, December 6, 2010

~Marah..~

Assalamualaikum semua....first of all..nak ucap salam maal hijrah 1432H kepada semua...erm..semoga dengan kedatangan tahun baru islam ni menjadikan kita lebih maju dan lebih mencari kebaikan di dunia mahupun di akhirat..amin..

ceh wah!terasa macam ustazahlah pulak bila berkata-kata macam tu...haha..ok2..sebenarnya,aku tak rancang pun nak menulis nih..tapi,since tadi masa tengah bercakap dengan sorang kawan kat telefon..tetiba terlintas idea nak menulis pasal marah.Perlu ke marah-marah?huhu..teringat kat perbualan kami tadi..kisahnya,macam ni..actually,kami ada plan something..plan ni memang dah lama kami buat..tapi,plan ni memang sentiasa tak jadi pun..sebab,kawan aku tu busy sokmo orangnya...haha..so,masa dia telefon tadi..dia ada cakap yang dia nak bagitahu something...then,aku cakap kat dia..tak payah bagitahu pun,aku memang dah tau kot..lepas tu dia gelak..macam2lah dia cakap..tak puas hati ngan bos dia ar..apalah..itulah..inilah..bla..bla..bla..macam2..sampai satu part nih...dia cakap macam ni.."awak ni..bukan nak marah..gelak pulak...saya pulak yang marah2.."hahaha..terus2 aku sambung  gelak yang dah nak benti tu bila dia cakap macam tu..manalah aku tak gelak..ada ke tanya aku kenapa aku tak marah?huhu..tak bernas langsung soalan tu..memanglah kalau ikutkan,aku kena and patut marah pun..tapi,sebab aku dah biasa..biasa dengan plan kami yang selalu tak jadik tu..so,nak marah pun macam dah takde feeling..hahaha....

Kalau nak cerita pasal marah..dulu mungkin aku seorang agak suka marah2 jugaklah..mungkin sebab.. masa tu kecik lagi..jiwa seorang remaja tu lebih banyak dari jiwa orang dewasa..huhu..tapi,aku mengaku..diri aku dulu dan sekarang..memang agak jauh berbezalah..kalau dulu..aku suka melenting tak tentu pasal(lagi2 bila kena marah ngn mak..hehe..masa tu "kecik" lagi..)tapi,sekarang..orang yang "marah" aku balik bila aku tak reti nak marah...haha..lawakkan?Mungkin itu dinamakan 'penghijrahan' kot..'penghijrahan' dari remaja ke alam dewasa..hehe..seriously,kalau dulu..aku lebih berani bersuara dengan lantangnya tanpa memikirkan perasaan orang..tapi,bila umur semakin menginjak ke alam dewasa..(senang citer..dah akil baligh lar..)huhu..aku lebih suka bersuara bila diminta jer..bayangkan,dulu..masa zaman aku sekolah..kawan2 boleh kata..agak takut nak share masalah dengan aku..lebih2 lagi kalau masalah pakwe(dulu..waktu sekolah..aku mmg pantang kalau org citer pasal pakwe ni..x sesuai kot..sekolah tak abes dah dok heboh citer pasal pakwe..huhu)..hahaha..aku sendiri pun pelik jugak..kenapalah diorang ni takut sangat nak share masalah dengan aku?(masalah selain masalah pakwe yer..)..Bukannya aku nak makan diorang pun kalau diorang citer masalah diorang kat aku....sampaikan aku pernah rasa 'tersinggung' jugaklah...tapi,tulah..orang kata..pengalaman dan usia mematangkan kita semua..aku patut bersyukurlah yang perangai 'tak senonoh' aku tu berubah dari semasa ke semasa..ceh wah,kononlah..tapi,memang betul..bagi aku..apa yang pernah aku buat dulu..insyaallah,aku cuba takkan buat lagi untuk masa2 akan datang...

mak aku selalu cakap..bila terjadinya situasi di mana aku layan je 'permintaan' adik2 aku...diorang mintak topup aku bagi..diorang suruh buat ni aku buat.."ko ni cuba jangan lembut sangat.."..sampaikan mak aku pernah cakap macam ni kat aku.."sentimental tak bertempat.."hahaha...sentimental mak aku panggil aku..hahaha..kelakarla pulak rasanya...itulah aku sekarang...susah sangat nak marah..kalau marah pun,tak serupa marah....haha..kadang2 rasa macam pelik jugak..yelah,sampaikan orang dok mengata aku yang bukan2 pun..aku tetap buat tak tahu..kononnya tak nak heboh2lah..tapi,at last..hurm..terpaksalah bawak diri 'merempat'..hahaha..

macam yang aku cakap tadilah...manusia ni berubah..bezanya perubahan tu ke arah yang lebih baik ataupun ke arah yang lebih teruk..itu jer..so,janganlah nak pertikaikan perubahan seseorang tu..huhu..mak aku pun selalu cakap macam ni.."yang nombor dua tu...dia tu slow sikit..ikut bpak die.."Yup...aku anak kedua dalam empat orang adik beradik..and apa yang mak aku cakap tu memang betullah..aku mmg mewarisi sikap2 tenang bapak aku..bapak aku pun macam aku..eh,bukan2..aku yang macam bapak aku..susah nak marah..tapi,jangan bagi kami marah..sebab,kalau kami marah..silap2 tak belajar silat pun boleh bukak silat tau..hahaha..

erm..tetiba rasa entry yang ni macam kena je dengan tahun baru hijrah ni..huhu..cerita pasal penghijrahan kot..huhu..berhijrah dari seorang yang suka marah..jadik seorang yang susah nak marah..tapi,selalu kena marah..sebab susah nak marah..erm...sounds complicated..tapi,itulah aku sekarang..:-)..actually.aku pelik jugak..suka marah2 salah..tak suka marah2 pun salah..so..nak buat macam mana lagi?kenalah redho dengan ketentuan Allah nih..hihi..lagi sekali..salam maal hijrah semua...;-)

No comments:

Post a Comment

Comments system

Disqus Shortname

Maybe yang korang cari ada kat sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...