Saturday, February 26, 2011

~ular menyusur akar takkan hilang bisanya..~

Salam semua..:-)

apa khabar kawan2 saya hari nih?Ceh wah..sangat skematik!haha..

hari nih hari ahad..erm,,dengar citernye ada kelas law..tapi,tak pasti pulak pukul bape..geng saya pun tak tepon or mesej bagitau..maknanye,kalau ada pun..bukan la waktu sekarang nih...mungkin petang..macam yang dah dijanjikan..hehe...(sekali lagi..sangat skematik!haha)...

Erm..pape la..asalkan kelas tu bukan sekarang pun dah cukup baik..cukup baik tu maksud saya..bagus jugak kelas dianjakkan ke petang...so,saya adalah masa sikit nak meng'update' blog saya nih..huhu..

actually,saya ada citer nak dikongsi nih...citer dia macam nih..jom bace!

nampak tak,tajuk post saya kat atas tu??
yang ala2 peribahasa tu..("bukan ala2 la makcik oi..memang peribahasa kot..hahaha.."memarahi diri sendiri..)

mesti pelik je kan korang bila baca..(eh2...macam la ade orang nak baca..huhu..sangat perasantik..hahaha..)
kenape la tajuk tu yang saya pilih untuk this entry?

sebenarnya,saya cuba nak aplikasikan peribahasa yang saya baru dengar since saya belajar subject law untuk semester nih..haha..sangat teruk kan?Peribahasa yang dari dulu2 dah memang ada..saya baru nak tau..ish2..tu la...cikgu saya buat kelas kat depan..saya buat kelas kat belakang...(kelas tido)..hoho..maafkan saya cikgu BM..hehe..

ok2..aish,melalut pulak...macam peribahasa ular menyusur akar takkan hilang bisanya tu..yang bermaksud,setinggi mana pangkat atau kedudukan seseorang itu..tak semestinya dia tak boleh nak mendengar  pendapat orang lain...atau mintak tunjuk ajar orng lain..

hah,betul ke tak erk maksudnye?ini yangh saya faham la..mungkin tak sebagus pakar bahasa untuk menterjemahkan maksud yg sebenar...tapi,tak kesah la..as long as korang faham ape yang saya cuba nak sampaikan nih pun..dah ok kot..huhu..

kenapa saya tulis pasal peribahasa nih??padahal banyak peribahasa lain yang sama and seakan serupa dengannya kan..jawapan saya senang je..

sebab ini je yang saya tau!hahaha..sangat teruk!

macam semalam...tetiba rumah saya(bukan rumah saya..rumah mak saya..hehe..)dikunjungi oleh sorang makcik and anak perempuan dia..nak tau untuk ape?
sebab makcik tu nak suruh kakak saya tolong ajarkan anak dia macam mane nak gunakan software AUTOCADD...

software autocadd tu digunakan oelh mereka2 yang belajar dalam bidang reka bentuk..macam rekabentuk produk..(bidang yg kakak saya belajar ..),architecture..and sume yg sepesen dengan nye la..hehe..

yang buat saya rasa ''insaf" sekejap..and bermuhasabah diri..bile anak makcik tu bukanlah student sekolah menengah or sijil ke ape..anak makcik tu tengah buat degree!sedangkan kakak saya hanya seorang pemegang sijil dari Institut latihan perindustrian je...tapi,masih ade orang yang dah buat degree sudi 'berguru'kan kakak saya yang jauh lebih rendah certificate nye compared dengan diri dia sendiri..

wow..sangat humble makcik and anak makcik tu...tak kira tahap pendidikan langsung..dari situ kita dah boleh  tengok kan...takkan hilang bisa seekor ular tu walaupun kena menyusur akar..

saya bukan nak cakap kakak saya tak layak..atau akak saya tu sangat layak ke apa...tapi,yang saya nak tekankan..ceh wah,skematik gile kot ayat saya nih..haha..

makcik and anak makcik tu tersangat la humble...sorang pemegang degree,tak segan silu nak mintak tunjuk ajar dari sorang insan yg hanya ada sijil je...

situasi nih mengingatkan saya supaya jangan sombong dengan diploma saya yang stil tak habis lagi nih...orang yang ade degree pun leh mintak tunjuk ajar org yg lebih rendah dari die..why not saya tak boleh kan?huhu..

sangat suka itu makcik and anak makcik tu..very humble..and yang kelakarnye..anak kedua makcik tu saya kenal..coz satu sekolah dengan saya dulu..haha..

hai..bak kata makcik tu..ada hikmah..erm..hope dapat jadik macam makcik and anak makcik tu..
to kakakku...caya la sis..ko dah leh jadik cikgu!ajar budak degree pulak tu...proud of u la sis...hehehe..

p/s ;selamat pengantin baru to my fren..mira rasif and husband die..semoge kekal hingga ke akhir hayat...amin..erm,,En.A touching ngn saya...sebab saya panggil die pakcik!haha..alahai...En.A...En.A...mcm kanak2..hehe...opsst...

No comments:

Post a Comment

Comments system

Disqus Shortname

Maybe yang korang cari ada kat sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...