Friday, February 4, 2011

~suka dan duka..~

Assalamualaikum semua...:-)

erm..saya nak update blog ni..tapi,tak tahu nak letak tajuk apa...ini salah satu kelemahan saya..bab mengarang..menulis..mereka cerita and menokok tambah..memang saya suka..tapi,bab nak letak tajuk..Erm,,tersangatlah tak pandainye saya..huhu....

tapi,saya ada banyak benda yang nak diceritakan..so,since saya ada banyak cerita..suitable or not tajuk yang saya tulis kat atas tuh?hehe..~Suka dan duka~...:-)

bukan apa...macam kena je saya rasa..yelah,dalam dua hari ni..banyak yang suka..and ada jugak yang dukanya berlaku dalam hidup saya..contohnye episod suka tu..bila semalam,saya dapat jalan2 dengan geng..huhu..memang best..tapi,yang mendukacitakan saya..bila waktu tunggu bas..haish,saya memang geram giler kot time tunggu bas semalam..bayangkan..(cubala bayangkan..hehe..)..saya keluar umah pukul 10.30 pagi..saya dapat naik bas,pukul 11.30 pagi!Ish..memang saya geram la..penat tau tunggu bas lama2 nih...bukanla saya tak pernah naik bas pun selama ni...bas tu dah memang pengangkutan utama saya kot..(kalau ayah saya tak dapat nak hantar ke mana2..huhu..)..tapi,masalahnya..bas tu,buat mogok salah masa!Ada ke hari public holiday macam semalam tu..bas boleh buat mogok tahap macam nak kena baling mercun pop-pop je..ish,hangin la saya..nasib baik tahap kesabaran boleh kata tinggi la jugak..kalau tidak,memang saya dah angkat kaki balik rumah jer...huhu..

pape pun,semalam memang best..and yang pastinya...macam yang saya uar2kan dalam entry before this..plan tu memang tak jadik sama sekali!huhu...sudahnya,saya dengan geng jerk yang kuar and macam biasa..buat haruk sesama sendiri..haha..

Erm..itu kisah semalam..ini pulak,kisah hari ni..huhu..kalau sesape terbaca status facebook saya hari nih..(kepada kengkawan yg kenal saya la...)..saya ada tulis pasal sedara jauh nak datang,kan?Yup..memang pun..and nak tau tak sedara jauh tu dari mana?Sedara jauh tu dari Indonesia...hehe...adik beradik kepada nenek saya..bapak kepada nenek saya tu,asalnya dari Jambi,Indonesia...that's why la kami ada sedara mara dari sana(indonesia)...huhu..

yang pastinya,memang tak sangka akan jumpa...sebab,nenek saya memang tak pernah jumpa pun adik-beradik sebelah sana...ini semua inisiatif adik beradik nenek saya la...diorang la yang contact2 keluarga kat sana..at last,jumpa jugak tadi..walaupun tak semuanya datang....

perjumpaan yang pertama kali tadi tu..buat saya terharu beberapa saat..huhu..bukan apa,tengok diorang berpeluk-pelukan tadi...rasa sebak pulak..intead of feeling happy..hihi..pape pun,hopefully,ikatan yang ada tu tak terputus lagi..and berterusan la hendaknya...amin..mungkin satu hari nanti,boleh dikumpulkan semua ahli keluarga dari seberang sana dan keluarga di sebelah sini pulak,who knows kan?huhu...

erm..cerita yang dukanya...lagi dua hari je saya akan berada kat rumah..lepas tu,dah kena balik hostel pulak..erm,,tetiba rasa cam tak nak balik je..huhu..mesti lepas ni saya akan diserang penyakit HOMESICK kan?ish2...kesian kat saya..tapi,nak buat macam mana...nak ke..tak nak ke...saya kena jugak balik..dah la assignment banyak and melambak giler!Saya dah pening tahap migrain dah nih..tak tau nak settlekan yang mana satu....dengan projek website nye lah..dengan assignment itu..ini..haish!memang boleh kena migrain macam nih..dah la penyakit malas+mengantuk saya nih tak hilang2 lagi...adeh..masalah..masalah..masalah yang dicari sendiri!haha...inilah dia..so,kena salahkan diri sendiri..jangan nak salahkan sesape..or apa2 ok..huhu..yesza..mengaku kesalahan sendiri itu adalah satu sikap yang baik..bukan terbaik..hanya baik je..daripada kita menunding jari menyalahkan orang lain..baik kita muhasabah dulu diri kita..then,baru kita boleh tahu kelemahan diri  kita..betul tak?hehe...

Ceh wah!Kata2 semangat yang sangat bagus untuk diri sendiri kot..ahakz..ahakz...ahakz..:-)

erm...hari ni saya lega sikit..sebab En.A online..haha..lawak kan?Yelah..En.A tu dah lama kot tak contact saya..so,saya agak risau sikit..hehe..(kepada geng,sila jangan gelakkan saya ye..huhu..)..at least,bila tengok dia online..lega la sikit..itu tandanye..dia sihat walafiat..hehehe.....(muka malu2 gajah dah nih..huhu...)

oh,ye..before saya terlupa...ni buku yang baru saya beli.....erm,,menarik..banyak 'ilmu' and maybe information yang saya dapat dalam buku nih..antaranya...

''BENCILAH SESEORANG ITU SEKADAR SAJA...KERANA MUNGKIN SATU HARI NANTI,DIA AKAN JADI ORANG YANG KITA SAYANG...AND SAYANGLAH SESEORANG ITU SEKADAR SAJA...KERANA MUNGKIN SATU HARI NANTI DIA AKAN TINGGALKAN KITA.."

saya suka ayat ni..walaupun dah berpuluh2 kali saya dengar and jumpa ayat nih...saya rasa,ayat ni yang perlu kita terapkan dalam diri...contohnya,macam dalam perhubungan antara lelaki dan perempuan...kadang2 saya sendiri pun pelik...ramai orang prefer sayang kat makwe or pakwe diorang lebih dari sayang kat diri sendiri...

bukan ke kita sepatutnya kena sayang diri kita dulu sebelum nak sayang orang lain..and satu yang pasti,sayang sesama manusia takkan kekal lama...tapi,sayang kat Allah SWT...itu yang kekal selama2nya...

Macam lirik lagu kumpulan In-team tu..

Jika engkau mencintai bunga..sedarlah bunga itu pasti akan layu..
jika enkau cintakan manusia..sedarlah satu hari dia akan pergi.. 
jika engkau mencintai harta...harta itu nanti kau akan tinggalkan..
jika engkau cintakan illahi...hanya DIA yang akan kekal abadi..
cintailah illahi...

sesungguhnya...apa yang saya tulis ni untuk renungan bersama...especially untuk diri saya sendiri...saya tak de niat langsung nak menunjukkan yang konon2nya saya ni baik sangat..saya pun manusia biasa jugak..kadang2 terlalai dan terleka...ini salah satu cara saya menghalang diri dari 'terjerumus' ke arah itu...(walaupun kadang2 memang terkeluar sikit dari landasan..haha..)..dengan meng'copy' and paste kan segala kata2 hikmah yang saya baca atau terjumpa kat mana2...huhu...

renung-renungkan..dan selamat beramal semua..:-)


No comments:

Post a Comment

Comments system

Disqus Shortname

Maybe yang korang cari ada kat sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...