Tuesday, July 24, 2012

Ramadhan Datang Lagi

Assalamualaikum wbt.

Ramadhan datang lagi. Alhamdulillah Ya Allah.. kau temukan aku dengan ramadhan kali ni. Bila datangnya bulan ramadhan ni, serta merta ingatan saya terimbau masa-masa dan zaman-zaman dahulu kala. Masa-masa dan zaman dahulu kala yang saya maksudkan itu adalah, bagaimana saya sendiri menyambut kedatangan ramadhan. Bila difikirkan balik, rasa sayu sangat. Dulu, saya selalu rasa yang bulan ramadhan itu adalah bulan yang memenatkan. Sampaikan selalu saja mengeluh dan merungut, “bilalah ramadhan ni nak berakhir? Penatlah hari-hari nak kena puasa.” Mungkin ada yang akan kata macam ni, “jahatnya cakap macam tu.”

Ya, memang jahat pun saya ni. Dulu, tak pernah rasa sesuatu bila datangnya bulan ramadhan. Rasa macam, alahai.. malasnya. Selalu tertanya-tanya, apa yang bestnya bulan ramadhan ni selain dari lambakan bazar-bazar ramadhan yang menjual beraneka macam makanan dan minuman tu? Selain dari keterujaan nak sambut raya melebihi keterujaan nak menyambut ramadhan? Memang tak dapat nak fikir sampai ke hikmahnya kenapa kita sambut bulan ramadhan? Tak terfikir langsung yang ramadhan ini bukan je salah satu cara untuk kita menahan lapar dan dahaga, tetapi dengan berpuasa di bulan ramadhan juga menjadikan kita lebih beringat dan lebih mengutamakan perasaan sahabat-sahabat kita yang mungkin tidak bernasib baik. Antara sebab diwajibkan berpuasa pun adalah untuk kita bermuhasabah diri. Untuk kita sama-sama merasai keperitan dan kesusahan yang ditanggung oleh golongan-golongan miskin yang ada ada di sekeliling kita.

Allah, terasa jahil sangat diri ini sebab tak tahu nak menghayati erti sebenar bulan ramadhan itu dulu. Kalau dulu, tarawikh pun kejap pergi, kejap tak pergi. Alasannya, “ala.. sunat je pun. Kalau tak pergi pun tak pe.” Tapi, sekarang.. terasa rugi pulak kalau tak pergi solat tarawikh. Sesungguhnya, saya sangat terkesan dengan satu tazkirah yang disampaikan oleh ustaz yang mengimamkan solat tarawikh di surau dekat dengan rumah saya pada bulan ramadhan tahun lepas. Ustaz tu ada kata macam ni,

“Kalau nak tahu iman kita bertambah ke tidak, tanya diri kita.. kita gembira ke tak bila datangnya bulan ramadhan ni, dan kita sedih ke tak bila ramadhan nak berakhir ni?”

Satu soalan yang buat saya berfikir, dan berfikir. Bila difkirkan balik, saya rasa saya tak ada bezanya dengan orang yang berpuasa, tapi tak solat dan hanya mendapat lapar sahaja bila berpuasa sebab menyambut kedatangan ramadhan dengan ala kadarnya saja. Bukan ke bulan ramadhan ni yang perlu kita sambut dengan meriahnya. Bukan ke bulan ramadhan ni yang perlu kita sambut dengan penuh gembira? Kalau kita boleh buat persiapan yang gah-gah, meletup-meletup, beli perabot baru untuk rumah, beli baju baru lap lip lap lip dengan labuci dari hujung rambut sampai ke hujung kaki tu, untuk sambut raya, kenapa tak kita aplikasikan semua tu menyambut kedatangan ramadhan kali ni? Ye tak?

Sahabat-sahabat semua, anggaplah ramadhan kali ini umpama ramadhan terakhir untuk kita. Anggaplah juga ramadhan kali ni sebagai salah satu bulan untuk kita memantapkan iman kita dengan memperbanyakkan ibadah dan solat-solat sunat untuk sama-sama kita mendapat rahmat dan berkat dariNYA. InsyaAllah. Seperti yang telah diriwayatkan daripada Abu Hurairah,

Rasulullah SAW bersabda: "Dan sesiapa yang berpuasa di bulan Ramadan dengan penuh keimanan dan mengharapkan keredhaan Allah, akan diampunkan segala dosa yang dilakukannya sebelum itu."

Salam ramadhan untuk semua rakan-rakan facebook saya. Jadikan bulan ni bulan untuk kita semarakkan rasa kasih dan sayang kita kepada Allah dan juga Rasul kita. Semoga apa saja yang kita lakukan pada bulan ni, bukan untuk menunjuk-nunjuk tentang ibadah yang kita lakukan, tetapi jadikan bulan ini untuk kita sama-sama menambahkan rasa cinta kita terhadap Allah S.W.T dan memberi kita secebis rasa keinsafan apabila melihat golongan-golongan yang tak bernasib baik macam kita diluar sana. Sambutlah ramadhan seperti seolah-olah kita menyambut kekasih hati dan sambutlah ramadhan tahun ini seperti seolah-olah kita takkan berjumpa lagi dengan ramadhan yang akan datang.

Nota  # : Syaitan dah diikat, yang tinggal hanya nafsu semata. Jangan biarkan kita ikut nafsu, tapi biar nafsu ikut kita.

No comments:

Post a Comment

Comments system

Disqus Shortname

Maybe yang korang cari ada kat sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...