Saturday, July 28, 2012

Cerita Pasal Kahwin.. (^_^)


Assalamualaikum…

Alhamdulillah. Dah 9 ramadhan dah hari ni. Cepat je rasanya masa berlalu. Macam baru semalam kot  sambut first ramadhan dan sekarang, dah 9 hari dah. Allah..betul la kata orang, ramadhan yang indah, ramadhan yang dinanti. Dinanti penuh dengan rasa gembira dan sedih bila dah semakin hampir ke penghujungnya. Dah 2 hari saya tak dapat nak berterawikh kat surau dek sakit mata yang datang tiba-tiba ni. Harap-harap cepatlah sembuh ye. Nak gi terawikh. Huhuhu.

Since saya tidur agak awal jugak malam tadi, ingatkan akan tertidurlah sampai ke pagi.. tapi, terjaga pulak pukul 1.30 pagi tadi. Nak tidur balik, tak dapat pulak. So, saya pun  bangun buat solat tahajud sekejap lepas tu, pergi dapur buat air Nescafe sambil2 tu, on fb dan bukak tv jugak (wow.. sume benda saya on. Hahaha. Habislah melambung bil bulan ni.) layan solat terawikh dari mekah. Allahuakhbar.. seronok melihat keindahan kaabah. Terasa macam nak masuk je kat dalam tv tu. Huhuhu. Seronok tengok pak arab-pak arab bersolat terawikh dengan keadaan bahu yang rapat. Bahu yang rapat? Hehehe. Maksud saya, saf yang takde lubang-lubangnya. Solat berjemaah tu sendiri adalah lambang kesatupaduan umat islam. Dan bila tengok macam tu, terasa bangga dan terharu pulak tetiba. Erm.. bilalah nak dapat pergi sana erk? Hehehe.. kena kumpul duit dulu la nih. insyaAllah, ada rezeki mesti Allah permudahkan..yer tak? (kalau boleh, nak pergi la dengan ‘imam’ saya. Hehehe. Eh, sekali ngn mak ayah saya jugak…)

Belek-belek status FB tadi, kawan-kawan saya sibuk bercerita pasal kahwin. Hahaha. Erm, siapa tak nak kahwin weh. Sunnah Nabi tu. Kalau tanya saya.. saya pun nak jugak. Tapi, macam yang saya selalu cakap dan macam yang orang-orang alim selalu cakap,  jodoh tu rahsia Allah. Kita takkan tahu siapa dan bila akan sampainya jodoh kita tu. Yang boleh kita buat, berdoalah banyak-banyak semoga dapat jodoh yang soleh dan solehah. 

Sesungguhnya, janji ALLAH tu pasti. Macam yang dah tercatat dalam Al- Quran, 

‘Lelaki yang baik, untuk perempuan yang baik. Dan perempuan yang baik, untuk lelaki yang baik.’

Jadik, sebelum saya letakkan harapan setinggi gunung nakkan lelaki yang baik, yang soleh.. saya kenalah jadik baik.. kenalah jadik solehah dulu. Ye tak? Hehehe.  Teringat kata-kata kawan saya,

"Kak ain.. cari yang ala2 ustaz tau.."
saya jawab,

"Memang nak cari yg ala2 ustaz pun.. tapi, yang ala2 ustaz tu tak nak ngn akak... hahaha.."
Dan dia kata lagi, kali ni berbentuk soalan pulak.

"ha'ah la kak ain.. kenapa yer? Ustaz tu tengok kite alim sangat kot.. sebab tu die tak nak kat kite.." (sambil hehehehe..)
Hahahaha.. (saya gelak je dulu sebelum jawab),
"Bukan kita yg alim sangat.. diorang yg sangat alim untuk kite..
kalau kita nak yg soleh.. diorang pun nak yang solehah gak.."

Dan ini yg dia balas,
"tu la pasal..kite bagi kak ain kawen dulu la.. kite xper.. lambat lagi.."

Tersenyum-senyum saya baca apa yang kawan saya ni tulis. Itu tak kira lagi yang nak kenal-kenalkan dengan kawan masing-masinglah. Macam yang geng saya buat. Hadoi la geng.. kalau bukan jodoh saya, kenalkan dengan siapa pun, takkan jalan punya. Ye tak? Ok, kena berterima kasih jugaklah atas usaha kawan saya tu. 

Buat masa ni, biarlah saya teruskan hidup saya dengan status single mingle ni dulu erk. Banyak lagi misi dan visi yang belum dicapai. Bulan 9 ni, dah masuk study. Harapan mak ayah tu lebih utama sebenarnya bagi saya. Melangkah ke satu lagi level, iaitu degree.. buat kepala lutut saya ketaq jugak kot. Dunia degree ni, bukan macam dunia diploma yang mana saya boleh main-main, saya boleh tidur-tidur dalam kelas, and saya boleh  gosip-gosip dengan geng kat belakang. Huhuhu. Semuanya kena well prepared kot. InsyaAllah, I’ll try my best. Doakan saya ok.

Kalau ada yang selalu tanya, bila nak kahwin? Bila nak kahwin? Cakap je macam ni, 

“Pelajaran didahulukan, kejayaan diutamakan. Tapi, kalau tetiba ada jodoh yang datang, insyaAllah akan dipertimbangkan.”

Hahaha.. cover line sangat jawapan tu! (^_^)

No comments:

Post a Comment

Comments system

Disqus Shortname

Maybe yang korang cari ada kat sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...