Friday, March 11, 2011

~Al-kisah hari jumaat~

Salam semua...hehe..
 macam biase...lepas seminggu tak post entry baru...so,hari ni saya nak post la sikit citer yang berlaku kat saya sepanjang minggu nih...ceh wah!sangat poyo nye diri ku ini..hahaha..:-)

hari jumaat(semalam)..saya rasa cam hari yang paling teruk kot..ikut konteks yang saya sendiri bagi la...kalau ikutkan yang sebenar2nye...hari jumaat tu..hari yang baik..hari penghulu segala hari..tapi,bagi saya..semalam hari yang paling teruk la...

sebabnya,saya kena hadap dua exam..satu quiz QMT..and satu lagi test LAW!!!!sangat gerammmm!!!and sangat kecewa jugak kot..huhu..coz dua2 exam tuh..saya tak tahu ape yang saya merepek and merapu..so,as the result..saya dapat markah quiz 1/12 jer..teruk gile kan??ish2...masa tu tak tau nak letak muka katne..yelah,member2 sekelas semuanye dapat markah penuh..kalau x penuh pun..takde lah markah diorang TERUK tahap gaban cam markah saya yang lebih teruk dari gaban tuh!haha..

tapi,macam  biasa ar..kalau tak buat muke tak bersalah..bukan saya la time tuh kan...walaupun saya punye perasaan kecewa and sedih plus malu dengan diri sendiri tu..apatah lagi ngan member2 kire boleh tahan tebal jugak...saya tetap leh buat lawak tak pandai saya time tu..bile lecturer saya tanya..

"sapa yang jujur buat quiz ni tak jeling2 kat dalam buku..?"
(sebab soalan tu memang directly dari dlm buku..)

saya dengan confidentnye angkat tangan..and jawab..
"saye miss...saye..sebab tu saye dapat 1 markah je..hahaha.."

member2 kat sebelah memang dah gelak2 dah dengar sye cakap macam tu..huhu..bukan ape..cubaan nak menghiburkan hati and menggembirakan diri sendiri je time tuh..yelah,soalan sikit punye senang..tapi,sebab saya terlupa formula..hancur jadiknye quiz saye tuh!sangat frust..tapi,nak buat macam mane...mungkin saya kene study lagi betul2..huhu..sangat sedih..tapi..ish..tak tau la nak cakap cam mane..

ini salah satu hal yang merisaukan saya..dengan masa yang tak berapa nak lama lagi utk final exam...buat saya terkenang2 je markah quiz saya yang sikit2 belaka semuanye..nak topup..macam dah suntuk je..tapi,takpe...sye try kaw tim ngan lecturer saya nanti untuk buat quiz semule..mana la tau ade rezeki nak tambah markah..hehe..(itu la..time org suruh study...saye gi bantai berfoya2 main fb..lepas tu mule la menggagau nak cari markah lebih!padan muka ar jwabnye..haha..)

kawan2 semua...jangan ikut cara saya ok..saya ni memang tak leh jadik pelajar contoh..sebab contoh yang saya bawak...tak sesuai dengan "kehendak pelanggan"..and boleh rosak "akidah" kalau ade yang nak mengikutnye..hahaha..

itu citer pasal QMT..LAW pun tak kurang hebat nye jugak kot..dengan ada test2 tetiba..mengejut la kirenye..nak kene baca all the sub topics bawah tajuk CONTRACT OF LAW..memang buat saye pening2 lalat sekejap...kecewa time QMT pun tak abes2 lagi,...(walaupun sye cube tak tunjukkan..sebab nak kawal emosi punye pasal..saye tak leh ikut sngat emosi..nanti terbawak2 sampai ke malam...bila dah terbawak2 sampai ke malam..memang tak best ar jadiknye..huhu..)

saya cuba jugak bace..walaupun just selak2 and hafal mana yang saye boleh hafal...tapi,tetap jugak akta2 and seksyen2 law tu tak mau melekat dalam kepale otak saya yang dah seakan2 penuh memory hard disk nye..last sekali..buku LAW entah ke mane...saya seindiri pun entah ke mane..sebab saya tetido!haha...

itu mungkin lebih baik sikit kot dari geng saya..yang leh dok layan citer indon tengah2 hari buta tuh...haha..sangat sengal kami berdua hari jumaat semalam...macam mne la tak sengal...ce bayangkan kene hafal fakta2 berkaitan LAW dengan kes2 dia yang sangat2 la susah nak difahami..plus dengan setiap sub topic nye yang saya faham macam nih..tapi,bile lecturer saya terangkan..kefahaman saya macam tu pulak..sudahnye..saya buat theory sendiri je la...haha..masa test,saya ikut je kepala otak saya nih jawab ape yang ade kat depan mata..hehe..

antara tajuk2 yang saya belajar dalam chapter CONTRACT OF LAW nih...offer or proposal,consideration,capacity,invitation to treat..(yang ade nimoni..DAPAT tu..yang setiap huruf nye mewakili all these thing...D-Display of goods...A-Advertisement...P-Price list/Quotation...A-an auctioneer ...T-Tender..)
and the only one case yang saya ingat adalah...case CARLILL v CARBOLIC SMOKE BALL je..untuk general offer..and kalau tak silap..untuk specific offer..case nye ialah..case BOULTAN v JONES..huhu..sangat pening kan??

hah..sangat banyak..itu baru sebahagian..dengan nak hafal general rules nye lagi..exeptions and conditionnye lagi..wow!memang leh jadik lawyer la saya kalau hafal semua bende without any specific field in LAW...haha...yang tengah baca nih..mesti kompem2 la dok berkerut2 dahi nak pahamkan ape yang saya bebelkan kat atas tu kan?huhu..its ok..saya paham..sebab saye sendiri pun tak berape nak paham ape yang saya cuba nak sampaikan  nih..hahaha..

so,sebelum saya merepek..merapu and meraban dengan lebih jauh lagi..baik saya stop kat sini..since mak saya dah bnyak kali dok jelin2 kat saya..baik saya benti buat bende nih...kih3...

selamat berhujung minggu semua...:-)

p/s : tadi saya gi usha2 laman penulisan2u..erm...alhamdulillah..jumlah bacaan dah cecah 1096...sangat suke..walaupun still xde komen2 yang bernas..tgk jumlah bacaan yg meningkat mendadak mcm tu pun dah buat sye senyum smpai ke telinge..hehe..but,saye nak say sorry coz saye still tak dpt nak post  sambungan bab terbaru permaisuri hati..no idea lor..hehe..so,yg ade kat blog ni just dari bab 1 till 20 je..and those yg nak bce..kne godek2 skit ye kat archive saye tu..sbb sye ni sangat la tidak bersistematik org nyer...hehe..sorry again..:-)

No comments:

Post a Comment

Comments system

Disqus Shortname

Maybe yang korang cari ada kat sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...