Sunday, September 25, 2011

~Permaisuri hati~

                                                                Bab 30

Sahel haqimy tersedar apabila terasa seperti ada tangan yang memegang tangannya. Dia cuba bergerak, namun tidak berdaya kerana kepalanya terasa sakit. Dia mengamati wajah yang sedang lena itu. ‘Syazreen’. Ya.. dia kenal wajah itu. wajah insan kesayangannya. Tapi, apa yang berlaku ni? Aku kat mana ni? Sahel Haqimy tertanya-tanya sendiri. Cuba mengingati apa yang berlaku. Namun masih tidak berjaya. Dia cuba mengejutkan Syazreen. Baru saja dia ingin mengangkat tangannya, dia mengaduh.
    “Aduh..”
    Syazreen yang sedang lena itu terjaga serta merta. Dia mengangkat kepalanya memandang ke arah suaminya itu. “Abang dah sedar?” soalnya perlahan.
     Sahel Haqimy mengangguk sambil tersenyum sedikit. Bersyukur dengan panggilan itu. sekurang-kurangnya dia tidak kempunan mendengarnya. “ Kenapa sayang tidur kat sini?” Sahel Haqimy bertanya risau. Diri sendiri sakit, tidak pula dirisaukan. Orang yang tak sakit pulak yang nak dirisaukan.
     “Reen tunggu abang.” Jawabku perlahan.
     “ Abang kat mana ni sayang?”
     “Abang kat hospital. Abang kemalangan semalam.” Jawabku lagi.
     Sahel Haqimy memejamkan matanya cuba mengingati peristiwa yang berlaku semalam. Seingatnya, dia sedang memandu ketika itu. apabila tiba di satu persimpangan traffic light, tiba-tiba dia terasa keretanya dirempuh kuat. Selepas itu, dia sudah tidak ingat apa yang berlaku. Tiba-tiba dia teringatkan sesuatu. Dia cuba bangun.
     Aku yang melihat reaksinya itu segera menahannya. “ abang nak ke mana?” soalku cemas.
      “Abang nak balik.” Jawab Sahel haqimy tersekat-sekat sambil menahan rasa sakit.
      Aku yang mendengarnya terkejut seketika. “Nak balik? No…tak boleh. Abang belum sihat lagi.” tegahku.
      “Abang nak balik jugak. Abang nak celebrate anniversary kita. Abang dah janji nak bawak sayang keluar kan?” Jawabnya sambil masih terkial-kial untuk bangun.
     Aku yang mendengarnya serta-merta berasa sebak. Ya Allah… dalam keadaan sakit begini, lelaki itu masih mahu meneruskan niatnya untuk menyambut ulangtahun perkahwinan kami. Ya Allah…mulia sungguh hati suamiku ini. Sesalan semakin beraja dihati. Sebak yang kutahan akhirnya terlepas juga. Aku menangis teresak-esak. Aku mencapai tangannya.
     “Maafkan Reen bang. Reen banyak dosa dengan abang. Ampunkan Reen.” Kataku sambil mencium tangan suamiku itu.
     Sahel Haqimy tergamam seketika. Sayu hatinya melihat tangisan isterinya itu. “Reen…abang dah lama maafkan Reen. Abang tau, semua ni berpunca dari diri abang sendiri. Abang yang salah sebab abang terlalu sayangkan Reen. Terlalu cintakan Reen… sampai abang terpaksa lupakan perjanjian kita dulu. Abang terima apa je yang Reen buat kat abang. Reen tak salah sayang. Abang yang salah.” Tutur Sahel Haqimy dengan panjang lebarnya.
      Tangisanku semakin kuat. Aku menggeleng-gelengkan kepala. “ tak bang… Reen yang salah. Reen ego...Reen keraskan hati Reen selama ni semata-mata sebab Reen marah kat abang kerana melanggar perjanjian kita. Reen sedar..dah banyak dosa yang Reen buat selama ni pada abang. Ampunkan Reen bang. Reen menyesal sangat.” Kataku dengan esakan.
       Sahel Haqimy tersenyum. “ Sayang abang janganlah menangis. Abang maafkan Reen. Abang nak mintak maaf jugak kat Reen sebab dah langgar perjanjian kita dulu. Abang tak boleh mengelak lagi. Sebab abang sayang sangat-sangat kat Reen.” Sempat diseka air mata isterinya itu. sesungguhnya dia tidak senang melihat wanita kesayangannya itu menitiskan air mata.
      Aku semakin terharu dengan sikapnya itu. Benar kata Elly, lelaki ini memang seorang lelaki yang baik. Aku memandangnya dengan perasaan yang sukar untuk aku gambarkan. Dengan tidak semena-mena aku memeluknya. “Terima kasih bang. Reen sayang abang. Reen janji akan jadi isteri yang baik.” Ucapku dalam tangis yang masih bersisa.
     Sahel Haqimy tersenyum gembira dengan reaksi  dan pengakuan isterinya itu. ternyata penantiannya selama ini berakhir. Terima kasih Ya Allah. Terima kasih kerana membuka pintu hati isteriku ini. Terima kasih Ya Allah.
       Lama pasangan itu berpelukan antara satu sama lain. “sayang…” panggil Sahel haqimy.
       “Hmm….” Jawabku.
       “lama lagi  ke nak peluk abang ni? Tangan abang dah naik lenguh ni.” Soal Sahel haqimy dengan perlahan.
      Aku yang mendengarnya cepat-cepat meleraikan pelukan. “Oppst…sorry..tangan abang sakit ke?” soalku buat-buat Tanya untuk menutup malu.
     Sahel Haqimy yang melihat muka isterinya ketika itu hanya mampu ketawa. “Tak la sayang..ok je. Kenapa muka sayang merah ni? Malu eh?” soalnya sambil ketawa kecil.
     “Mana ada. Pandai je abang ni.” Jawabku sambil pura-pura memandang ke arah lain.
    “Ye ke?” soal Sahel lagi. Sengaja mahu mengusik isterinya itu.
    “Yelah. Abang ni…” balasku sambil pura-pura marah.
   Sahel haqimy ketawa lagi melihat wajah masam isterinya itu.
   “Abang!” Jeritku lagi. geram pulak apabila diketawakan sebegitu. Ingat aku buat lawak sarkas ke apa?
    “yelah..yelah. sayang abang ni..asyik nak marah je. Meh sini.” Sahel haqimy menarik Syazreen rapat ke sisinya dan memeluk isterinya itu. Aku yang pada mulanya ingin protes tidak jadi berbuat begitu apabila dia terus memelukku dengan kejap.
    “sayang…nanti kalau abang dah sihat…kita keluar eh? Abang nak tunaikan janji abang tu.” Kata Sahel haqimy tiba-tiba.
    “Takpe bang. Reen tak kisah. As long as abang selamat pun, Reen dah bersyukur. Pasal keluar tu. Abang tak payah fikirlah. Insyaallah..kalau ada rezeki…kita celebrate lain kali.”
     “tak mo la.. abang dah janji kan? So, abang kenalah tunaikan. It’s a promise. Tak best la kalau abang tak tunaikan. Insyaallah lepas abang sihat sepenuhnya, abang tunaikan janji abang tu.”
     “Tapi bang…”
     “Takde tapi-tapi lagi sayang.”
     “yelah.. tapi..” kata-kataku terhenti di situ apabila dia sudah memandangku dengan pandangan geram.
     “Sayang abang ni degil tau. Nak kena cium dengan abang eh? Dah..dah..tak nak tapi-tapi lagi. Lagi sekali sayang sebut perkataan tapi..siap sayang.” Katanya dengan nada mengugut.
    Aku sudah terdiam. Hish..tak habis-habis nak ugut orang! Omelku dalam hati. Nasib baik baru lepas accident..kalau tak, memang kena la jawabnya.

No comments:

Post a Comment

Comments system

Disqus Shortname

Maybe yang korang cari ada kat sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...