Sunday, January 22, 2012

~Permaisuri hati~


                                        Bab 36

“Oi, makcik! Kenapa kau tak beritau aku yang sahel dah keluar hospital, hah? Penat aku pergi hospital. Tengok-tengok katil je yang ada. Orangnya takde. Skru driver betul la korang ni.” Bebel Elly macam machine gun automatik.
     Aku yang ketika itu sedang menanda kertas soalan quiz pelajar-pelajarku terkejut sampai terpelanting pen yang aku pegang. Erk…hampeh punya member. Kalau dah memang ratu terjah tu, ratu terjah jugaklah. Tak tau bagi salam betul. Heish.. tension..tension! Dah la panggil aku skru driver. Dengan laki-laki aku pun dia belasah gak panggil skru driver. Ish, memang nak kena tukul besi si Elly nih.
    “Assalamualaikum, sahabat? Amboi.. sedapnya bahasa ibunda kau. Dah la tak reti nak bagi salam. Lepas tu, boleh pulak kau main terjah aku macam Naz Ahmad melodi tu eh? Kau ni, cuba buang perangai tak semenggah kau tu sikit. Tak habis-habis dengan kalut malut kau tu. And lagi satu, aku bukan skru driver ok. Aku manusia. Jangan nak memandai-mandai bagi nama tu kat aku.” Balasku dengan panjang lebarnya. Hah, gasak kau la Elly. Sape suruh main redah je. Kan dah dapat sepatah dua kata dari aku. Huhu.
    Elly tersengih-sengih memandangku sambil tergaru-garu kepala. Budget gatal la tu. Padahal dah segan silu dengan aku. Getus hatiku.
    “Sorry..sorry.. waalaikumusalam. Ala.. aku gurau je. Janganlah marah. Yang kau tu, tak bagitau kat aku sahel dah keluar wad tu, ape kes? Aku dah excited gile nak melawat, alih-alih dia dah keluar wad. Mau nye tak frust aku time tu.” Kata Elly sambil menarik kerusi yang ada di hadapan mejaku.
    “Sorry la Elly. Aku lupa. Lagipun, aku geram jugak dengan laki aku tu. Dia tak sihat betul lagi kau tau tak? Tapi, dah mengada-ngada nak keluar. Kalut la aku bila tiba-tiba doktor call, kata yang dia dah boleh balik. Tu yang tak sempat nak bagitahu kau tu.” Sengihku sambil ingatanku terlayang seketika kata-kata keluargaku dan keluarga mertuaku. Bebelan yang seakan-akan sama seperti bebelan Elly. Serius, saling tak tumpah. Aku dan sahel hanya mampu terkebil-kebil sambil membuat muka innocent. Dah memang salah aku tak telefon keluarga kedua belah pihak awal-awal. Natijahnya, pasangan pensyarah disyarah la jawabnya. Huhu.
     “ Hish.. korang ni, tu la. Lain kali, kalau kalut sangat pun… jangan lupa bagitau family korang. Tak de la diorang risau. Habis, sahel kat mana ni? Kat rumah ke?” soal Elly.
     Aku mengangguk. Ha’ah.. cuti dia ada seminggu lagi. insyaALLAH, minggu depan dia masuk la keje balik. Risau jugak aku tinggalkan dia sorang-sorang tu. Dia bukan nye tau nak duduk diam. Ada je benda yang dia nak buat. Letih dah aku dok cakap. Tak makan saman betul.” Sempat aku membebel.
    Elly tergelak-gelak melihatku. Aku memandangnya dengan pandangan pelik. “Weh.. dah kenapa pulak dengan kau ni? Hiperbola ke apa?” soalku pelik. Hish.. benda la minah ni. Omelku.
     “Sayang jugak erk kau kat Sahel? Aku ingatkan sampai ke sudah la si Sahel tu kempunan nak rasa kasih sayang kau.” Elly terkekek-kekek ketawa apabila melihat mukaku yang dah macam udang kena bakar.
    Aku mengerutkan dahi. “Ish.. kau ni. Dah dia suami aku. Kalau bukan aku nak sayang dia. Sapa lagi yang nak sayang dia.” Balasku selamba. Dalam hati, malu bukan main lagi. dengan minah ni, memang selalu sangat hidup aku tak selamat. Cepat aje dia dok detect benda-benda macam ni. Elly..Elly. Memang keturunan Naz Ahmad betul la. Desis hatiku.
    “Alolo… nak cover lion la tu. Eh.. silap… cover line la tu.” Usik Elly lagi.
    Aku membalingnya dengan pen yang aku pegang tadi. Elly mengelak sambil ketawa besar. Tak habis-habis dengan term pelik dia tu. Orang cover line…dia dok heboh dengan cover lion.. cover lion dia. Ni la padahnya kalau suka sangat layan channel National Geographic tuh. Asyik dok sebut lion.. lion.. lion. Tak de  haiwan comel lain yang nak disebut agaknya.
    “Eh.. jom la belanja aku makan. Dah lama kot kau tak belanja aku. Kesian kat kawan kau sorang ni.” Elly membuat muka satu sennya tu. Hish.. dia ni, dulu..kini dan selamanya.. asyik aku je yang kena belanja. Nak kena dia ni.
    “Dah.. takde..takde.. asyik aku je yang kena belanja kau. Now, your turn okey. Jom, aku dah lapar ni.” Aku segera mencapai beg tanganku dan lantas bangkit dari tempat dudukku menuju ke luar.
    Elly yang melihatku segera menjerit. “Weh.. mana aci. Kau main tipu. Bila pulak kau belanja aku. Selalu tu Sahel je yang rajin belanja aku.” Hish..minah ni. Sekeh kang baru tau! Nak mengelat la tu. Bebel Elly sambil terkocoh-kocoh bangkit dari tempat duduknya itu.
     Aku ketawa sambil terus menuju ke parking kereta. Elly masih lagi membebel di belakang. Gasak hang la makcik! Huhu.

Aku sampai di rumah tepat pukul 6 petang. Aku melangkah masuk ke rumah. Ku lihat suamiku sedang duduk di ruang tamu sambil memegang handphone di tangan.
    “Assalamualaikum bang.” Aku terus duduk di sisinya sambil menghulurkan tangan untuk bersalam.
    “Waalaikumusalam.” Sahel Haqimy menyambut huluran tangan isterinya itu. Sempat dia mengucup pipi wanita kesayangannya itu. Lega mendengar suara isterinya itu.
    Aku tersengih memandangnya. Malu juga sebenarnya dengan perbuatan tiba-tibanya itu.
     “Lambatnya Reen balik. Abang call dari tadi tak dapat-dapat kenapa?” soal Sahel Haqimy sambil tangannya sibuk dok bermain-main dengan jari-jemari isterinya itu.
    Aku mengerutkan dahi. Erk.. tak dapat? Kenapa pulak? Aku serta-merta mengeluarkan handphoneku dari dalam beg. Ya ALLAH.. patut la pun tak dapat. Bateri kering. Aku tersengih memandang suamiku.
    Sahel Haqimy yang seakan-akan mengerti dengan sengihan isterinya itu segera berkata. “Ha.. bateri habis la tu. Sayang ni kan.. apa pasal malas sangat nak charge telefon ni?” Tegurnya sambil menarik hidungku.
    Aku menepis tangannya. “Ala.. bukan malas la bang, tak rajin je.” Jawabku selamba.
   Sahel Haqimy membulatkan mata mendengar jawapan selamba isterinya itu. “Amboi.. menjawab eh. Dah, bak sini phone tu. Abang chargekan. Harapkan Reen, memang sampai ke tulat la tak dibuatnya.” Sahel Haqimy membebel sambil tangannya sudah mencapai telefonku yang terletak di atas meja.
    Aku mengerutkan dahi. “Eh.. eh… tak payah la bang. Kejap lagi Reen charge. Abang tu kan tak berapa nak sihat lagi. Dah, abang duduk je diam-diam. Kejap lagi Reen buat.” Tahanku sambil merampas telefonku yang sudah pun berada di tangannya.
    “Ok.. I give you five minutes. If not, I’ll do it.” Keras sungguh kata-katanya itu. aku memandangnya dengan sengihan yang melebar.
      “Orait pakcik.” Balasku spontan.
     “What did you call me?” Sahel Haqimy menyoal.
     “Pakcik. Why?” Jawabku selamba sambil mataku masih ralit menonton rancangan yang sedang ke udara di tv. Best pulak citer ni. Layan jap la. Desis hatiku.
     Sahel Haqimy merenung isterinya tajam. Aku yang sedang khusyuk menonton tv itu segera berpaling. Erk.. kenapa pulak ngan laki aku ni. Aku salah cakap ker? Soalku di dalam hati. Eish.. aku cakap apa tadi erk? Recall…recall..recall. Just panggil pakcik je kot. Takkan marah pulak.
     “kenapa abang pandang Reen macam tu?” soalku tak selesa.
     “kenapa Reen panggil abang pakcik?”
     Aku tergelak kecil.
     “Kenapa gelak pulak ni? Abang Tanya, kenapa panggil abang pakcik?” Sahel Haqimy menyoal lagi. Geram pulak bila melihat isterinya itu tergelak-gelak begitu. Dah la dipanggilnya aku pakcik, lepas tu boleh gelak-gelak lagi. Nak kena bini aku ni.
     “Syazreen…”
     Erk.. alamak, dia dah seru nama penuh aku dah. “Ok..ok.. betul abang nak tau kenapa?” Soalku. Sengaja ku lambat-lambatkan.
     Sahel haqimy mengangguk pantas.
     “Sebab…”
    “sebab apa?”
    “Sebab…….”
   “Ish.. sayang ni. Main-main pulak dia. Cepat la.” Gesa Sahel tidak sabar.
   “Sebab…. Abang.. macam pakcik-pakcik. Asyik pot pet..pot pet..” Kataku sambil tergelak-gelak memandangnya.
    Sahel Haqimy menjegilkan mata ke arahku. “Oh.. asyik pot pet..pot pet? Macam pakcik eh?” Soalnya sambil terangguk-angguk.
    Aku turut mengangguk. Dah macam burung belatuk dah ni. Terangguk-angguk dari tadi.
   “Oh..ok, meh sini.. pakcik nak denda makcik ni.” Sahel Haqimy sudah pun merapatkan lagi kedudukannya dengan isterinya itu.
    Syazreen yang sedang haruk bergelak ketawa itu terdiam seketika. Alamak. Habislah. Err.. abang. Sorry..sorry. Reen main-main je. Sorry ok..” kataku sambil cuba menjauhkan sedikit diriku darinya. Alahai.. mulut-mulut. Gatal sangat cakap dia pakcik tu kenapa? Kan dah datang dah perangai gerun dia tu. Aduh.
     “Takde sorry-sorry. Oh.. pandai eh nak mengelak. Meh sini, abang bagi diam sikit. Sahel sudah pun merapatkan mukanya kea rah isterinya itu.Sengaja mahu mengusik sebenarnya.
     “Abang.. tolonglah. Reen mintak maaf ok.”Aku menahan dirinya yang sudah berada semakin dekat denganku. Sahel Haqimy buat-buat tak dengar. Syazreen sudah pun memalingkan mukanya ke arah lain. ‘Uwaa… tak ready lagi weh. Janganlah paksa-paksa.’ Aku berkata-kata di dalam hati.
     Sahel Haqimy mengucup pipi isterinya itu. Dia tergelak-gelak memandang muka merah padam Syazreen ketika itu.
     Aku menarik nafas lega. Fuh.. nasib baik kat pipi je. Kalau kat tempat lain tadi. Siap dia! Getusku di dalam hati.
     “Hah.. takutlah tu. Abang main-main je la. Abang tau Reen tak ready lagi.” Katanya sambil memeluk bahuku erat. Dia tersenyum memandangku.
     Aku menampar lengannya. “Ee…pakcik nih.. main-main je.” Omelku perlahan.
    “Reen cakap apa? Nak kena kiss betul-betul ni…” Sahel Haqimy sudah pun membuat aksi nakalnya.
    Aku segera menahan. “Ok..ok.. tak cakap lagi.”
   Sahel Haqimy menghentikan perbuatannya. “Yelah.. yelah. Isteri abang ni.. nakal tak habis-habis. Ha.. your time is enough. Bila nak charge phone tu sayang oi?”
     Aku menepuk dahi. “Allah.. lupa plak. Kejap lagi boleh tak?” Pintaku sambil mengerdip-ngerdipkan mata memandangnya.
    “No way.. tak de sekejap-sekejap. Go now.” Arah Sahel.
    “Ala.. malas la.”
    “Syazreen…” Sahel Haqimy menyebut nama penuh isterinya itu.
    Alamak.. lagi sekali dia seru nama penuh aku. “Yelah..yelah.” aku bangkit sambil mencapai telefonku. Aku membawanya ke tingkat atas. Sebelum tu, sempat aku berpesan kepada suamiku itu,
     “Abang jangan nak merayau eh. Reen naik atas sekejap. Lepas tu, Reen turun balik. Prepare for dinner.” Pesanku.
     Sahel Haqimy tersengih. Aku terus menuju ke tingkat atas. Baru saja melangkah ke anak tangga pertama, suamiku memanggil.
    “Reen tak payah masak la sayang. Kita dinner kat luar je, ok?”
   “Tapi…” aku tak jadi menyambung kerana suamiku itu telah terlebih dahulu menyampuk.
    “Abang ok. Lepas maghrib nanti kita keluar.” Sahel Haqimy tersenyum memandang isterinya itu. Dia tahu apa yang ingin diperkatakan oleh isterinya itu. mesti nak cakap macam ni. ‘kaki abang tu tak elok lagi…’ Tak pun, ‘Abang kan tak sihat sangat.’ Sebelum ayat-ayat doktor dia keluar, lebih baik dia bersuara dulu.
       Aku mengangkat bahu. Dalam hati macam-macam kata protes yang keluar. Degil la dia ni. Aku segera menuju ke bilik.
      Sahel Haqimy tersenyum menang. Settled!
  

No comments:

Post a Comment

Comments system

Disqus Shortname

Maybe yang korang cari ada kat sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...