Monday, January 23, 2012

~Ini pendapat saya~

Assalamualaikum...
Sebagai salah seorang dari beribu-ribu wanita kat luar sana yang hidup dalam arus kemodenan zaman dan tamadun, saya akui, yang diri saya sendiri masih belum cukup moden dalam hal-hal yang ada sangkut paut dengan hati dan perasaan ni. Atau nak lebih clear lagi, bab couple la. Bab ni memang saya ketinggalan sikit. Traditional la kononnye. Hehe. Kalau kawan-kawan sibuk bercerita pasal pakwe masing-masing.. atau tak kurang gak yang berdating sambil pegang-pegang tangan tu.. saya hanya boleh berkata-kata dengan diri sendiri je..

‘agak-agak nye kemesraan diorang ni akan kekal ke bila diorang kahwin nanti erk?”

Bagi saya, bukan soal mencari pakwe yang diutamakan, tapi soal mencari seorang suami yang boleh membimbing saya satu hari nanti. Mungkin bagi sesetengah orang, tak de life la kalau tak de pakwe.. tak kisah la ada life ke tak.. yang pastinya, saya masih ada ALLAH dan mak ayah saya yang sentiasa dan akan sentiasa di sisi saya. Buat apa ada pakwe pun, kalau belum pasti lagi dia yang akan jadi suami kita. Betul tak? Pasanglah berapa banyak pakwe pun.. orang kata, spare part untuk ubat kesunyian dalam diri ni, tulislah berapa ramai pun koleksi pakwe yang kita ada kat dalam diari harian kita, kalau semua tu boleh membahagiakan diri kita. Tapi, satu yang pasti, kebahagian tu akan lebih dirasai bila kita boleh berkongsi suka duka kita dengan seorang lelaki atau wanita yang dah sah untuk kita.

Feedback yang memberangsangkan bila saya buat post macam ni kat FB saya..

~perempuan tak reti masak.. lelaki bising.. abes, lelaki yang tak reti nak jadi imam tu.. ape citer pulak? hoho..~
Tersengih-sengih saya membaca komen-komen yang ada. Sebenarnya saya dah pernah buat post tu.. dan itu antara post yang paling ramai orang like... hehe. Bukan kuantiti like yang saya nak ceritakan, tapi lebih kepada isi terpenting yang tersirat dan tersurat dalam post yang saya buat tu. 

Allah.. bukan niat saya nak buat statement yang berbaur bias macam tu, cuma apa yang boleh saya katakan, untuk zaman yang segala-galanya memang terkehadapan, bagi saya sendiri, untuk mencari seorang lelaki yang boleh dijadikan suami.. bukan satu benda mudah semudah ABC. Sebab apa? Sebab, ustaz Azhar Idrus sendiri pernah berkata dalam ceramahnya, 

“Mak ayah, jangan sesekali nikahkan anak perempuan dengan lelaki yang tak solat...”

saya mengaku.. saya bukanlah pandai masak sangat pun. Kalau masak pun, rasanya kadang-kadang tak sedap.. kadang-kadang sedap.( bila sedap tu.. memamng bukan saya yang masak la.. itu mungkin mak saya.. atau mungkin jugak kakak saya.. dan mungkin jugak adik-adik lelaki saya..haha..). Kadang-kadang macam terlebih masam manisnya. Itu antara kelemahan diri saya sendiri la. Mak saya sendiri, kalau tak betul-betul.. memang takkan percaya kalau saya yang jadi chef. Mak saya rela saya masak nasi dan masak air je. Huhu.
Berbalik kepada isu di atas, ada yang bertanya..

“Ayat kat atas bermaksud jga..lelaki yg boleeh jdi IMAM..boleh mengimamkn lbh dri sowng makmum...ke camne??” (just copy paste komen salah sorang rakan FB saya)

Statement tu bukanlah bermaksud orang lelaki tu perlu hebat dalam hal-hal agama sampaikan, orang perempuan kena letak syarat seolah-olah yang boleh masuk meminang tu ustaz-ustaz, imam-imam ataupu alim ulama yang memang dah komfem kefahaman agamanya lebih tinggi dari orang lain. Tidak. bukan itu maksud saya. Maksud saya, cukuplah kalau seorang lelaki tu ada sedikit ilmu agama yang boleh digunakan untuk membimbing isteri, anak-anak dan keluarganya. Dengan cara apa? Dengan cara, boleh mengimamkan isteri dan anak-anaknya juga ahli keluarganya yang lain. Itu yang saya maksudkan. Dan bila seorang lelaki itu boleh mengimamkan ahli keluarganya, saya percaya..insyaAllah dia boleh jadi imam untuk orang lain juga.

Teringat kata-kata ini,

“Jangan impikan suami sehebat Rasulullah S.A.W kalau diri tak sehebat dan seanggun Saidatina Khadijah...”

 Setiap orang, baik lelaki atau wanita. Masing-masing ada kelemahan dan kekurangan. Terimalah setiap kekurangan tu sebagai satu anugerah dari ALLAH untuk kita jadi saling melengkapi antara satu sama lain. Saya bukanlah baik sangat dan tentunya bukanlah insan yang sempurna serba serbi, tapi saya selalu update kekurangan yang ada tu sebagai salah satu kerja part time untuk saya sentiasa bermuhasabah diri. InsyaAllah..(^_^)

Ain says : saya kolot.. tak tau bercinta... hehe.. tapi, saya percaya cinta selepas kahwin tu lagi best.. 

2 comments:

  1. bukan masam atau manis okeh tapi MASIN!!!hahaahahah... sy xder pakwe, jd sy harus berbangga...kihkihkikhkih..part yg chef tu mmg betol la weh..........tu bru masak..lum tang potong sayurrrr..... sorry to say geng.. llalalalalaalal

    ReplyDelete
  2. haha..
    tau xper..
    so, jgn tanya kanape aku jarang masak ok..
    aku hnye boleh masak.. only untk diri aku je..
    kih3...xper.. ku akui kelemahan diri..ku kesali kejahilan ini.. terimalah..terimalah.. terimalah seadanya.. haha..
    (tukar lirik sikit..)..

    ReplyDelete

Comments system

Disqus Shortname

Maybe yang korang cari ada kat sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...