Monday, July 4, 2011

~pengalaman~

Assalamualaikum....
Kali ni saya ada mood nak menulis...tapi, bukan menulis manuskrip permaisuri hati la... yang tu idea saya masih tersekat dalam jammed..hahaha..insyaallah bila dah ok traffic kepala otak saya ni..saya sambung balik menulis permaisuri hati  tu yer..hehehe..lagipun, macam takde feedback sangat jer..so, takpe la kot kalau saya hold dulu progression manuskrip saya yang tak seberapa nak best tu..betul tak?? Hihi...

Ok..entry kali ni nak bercerita pasal pengalaman...setiap orang mesti ada and pernah ada pengalaman dalam hidup masing2 kan? Macam saya jugak la...ada yang best..ada yang tak best...and ada jugak yang macam best..tapi, sebenarnyer tak la best  sangat pun...huhu..but, all the experience buat kita jadik manusia yang lebih matang, right?? Orang kata apa...pengalaman mematangkan fikiran..dan mendewasakan kita..wah, poyo gitu! Hahaha...
Tapi, serius ar...saya setuju dengan kata2 orang itu... erm..oppst, blank plak tetibe..hehe..apa erk??? Oh..ok..dah dapat..dah dapat..hihi...erm,,tak kira la apa2 yang berlaku pun...setahun ke..2 tahun ke..waima 5 minit before i write this entry pun....bile kita dah menghadapi dan melaluinyer..that thing tetap kita panggil as an experience... bagi saya, itu la sebenarnya... tak kira benda tu dah lama ke..baru je berlaku ke...bila kita dah merasainya....itu pun dah layak dipanggil pengalaman...

Macam semalam.....mak saya buat kenduri tahlil..pengalaman yang memang sangat la tidak best..huhu..sebabnya bila dah buat kenduri..macam2 la halnyer...tapi, bukan la kenduri tahlil tu yang tak best...kenduri tu memang best..lagi2 tahlil yang dibuat tu...tahlil untuk ahli2 keluarga saya yang dah meninggal...termasuklah arwah atuk and nenek saya...tak lupa gak untuk arwah moyang saya....even, masa tok imam baca kan doa pun...bila dia sebut nama2 arwah..saya rasa sebak pulak..seolah2 macam baru semalam jer arwah2 semua pergi tinggalkan kami...ehem..ehem..sedih la pulak...allah lebih sayangkan diorang kan...setiap manusia yang hidup tu pasti akan pergi jugak...

Ok..tak nak touching2 sangat la... nanti mood saya ni lari pulak..dah la mood saya sejak dua tiga empat menjak ni macam berterabur jer...tak tau la kenapa...yang pastinyer...based on my experience and  my observation too....saya dapat timbulkan satu persoalan kat sini...persoalannya, lelaki2 sekarang ni..memang suka jaga hati awek sendiri  daripada hati mak bapak yer???? Saya bukan nak blame lelaki sangat la....tapi, bagi saya...lelaki yang baik..dapat jaga hati mak ayah diorang dengan baik jugak tanpa mengenepikan perasaan awek....maksud saya..kalau diorang boleh layan awek diorang baik2...cakap pun nicely...sopan santun...berbudi bahasa..lemah lembut bagai tu la kan..kenapa tak dengan mak ayah pun diorang macam tu jugak erk??? Salah ke kalau berlembut dengan mak ayah...ni tidak...kalau dengan mak..dengan ayah..kalau boleh  nak gaduh tiap2 hari...tak leh tengok muka...tapi, kalau dengan awek..jumpe hari2 pun boleh..telefon tak lekang...sms doploh empat jam..hish..sangat tak faham dengan piil orang sekarang...saya memang tak leh terima kalau ada lelaki yang macam tu...menakutkan la orang macam tu.... macam hipokrit.. nak menunjukkan kebaikan dengan orang yang salah...bukan ke  kalau buat kebaikan dengan mak bapak..legi besar ganjaran pahala yang kita dapat..so, kenapa perlu nak buat baik dengan awek...sedangkan dengan mak bapak..kita still tak leh nak hormat..betul tak??? Bukannye syurga tu terletak kat bawah tapak kaki awek..tapi, syurga tu kan kat bawah tapak kaki mak...ini yang saya tak berapa nak faham...perangai orang lelaki...terasa macam..

” Oh..ok...aku kene be careful dgn orang lelaki ni...contoh dah ade depan mata...tak leh nak sewenang2nye percaya dengan pandangan mata...”
itu antara ayat2 yang selalu saya katakan kat dalam hati...

Itu satu halnyer...ada lagi persoalan yang timbul...ingat tak pasal entry saya yang before this...pasal ciri2 lelaki yang saya suka...hihi..antaranya lelaki tu boleh terima keluarga saya kan...? bile difikir2 kan balik....saya rasa saya belum jumpe orang yang macam tu... sebabnye..tak leh nak hurai sangat la..tapi, apa yang saya boleh kata...memang saya belum jumpa orang yang ada ciri2 tu... entah la... maybe orang2 yang  saya kenal..memang semuanye belum boleh terima keluarga saya...uwaaa...sangat sadis kan??? Huhu...tapi, tak leh la nak salahkan orang sangat pun..sebab family saya ni memang pelik sikit..so, kalau orang tak leh nak get along ngan family saya... itu bukan la sesuatu yang pelik sangat pun...macam yang saya tulis kat atas tadi tu.. daripada pengalaman dan pemerhatian saya..memang itu pun yang sedang berlaku.. kalau tidak, takkan la saya pernah tulis satu entry pasal seseorang tu.. hehe...

Macam yang seseorang ni cakap ( bukan seseorang yang saya pernah tulis entry pasal dia tu..)..masa dia called saya petang tadi...bila dia tanya saya soalan macam ni...

“ramai ke sedara2 awak yang datang?”
Saya jawab pulak...

“ramai...”

Lepas tu jawapan dia yang ni buat saya terkedu sekejap..
“oh..nasib baik....”

Saya faham maksud nasib baik dia tu... maksud dia...nasib baik dia tak datang..sebab kalau dia datang...mesti la dia kena face sedara mara saya..makcik2 saya..and pakcik2 saya sume tu kan? Erm....rasa malas nak komen lelebih  coz benda ni melibatkan perasaan kan..nanti kalau saya komen lebih2..takut dia terasa hati...walaupun saya tau..yang sepatutnye terasa hati tu adalah saya...huhu..tak kesah la apa2 pun...yang pastinyer..saya masih tercari2 orang yang boleh terima family saya seadanya...

So, as usual...i wil take this sebagai lagi satu koleksi pengalaman hidup saya..so that jangan mudah rasa yang kita dah jumpa sesuatu yang kita nak...sedangkan sesuatu itu adalah sesuatu yang belum pasti...thankz la coz menyedarkan saya...insyaallah...after this akan lebih berhati2 lagi....
melalui pemerhatian dan pengalaman jugak... orang yang cantik dan lawa lebih senang mendapat perhatian..daripada orang2 yang tak berapa nak cantik and lawa macam saya ni...oppsttt..hehe..

saya rasa pengalaman paling tak best sepanjang buat kenduri tahlil kali ni...bila jemput orang..tapi, orang tu tak datang...huhu.. pape pun, thankz kat kawan2 yang sudi datang majlis tahlil kat rumah saya hari tu...epecially housemate2 saya...

P/S : tak kira la cantik ke..tak cantik ke...kita tetap sama di sisi ALLAH S.W.T....;-)


No comments:

Post a Comment

Comments system

Disqus Shortname

Maybe yang korang cari ada kat sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...