Thursday, July 7, 2011

~Al -Kisah Suka Menulis~

Assalamualaikum......

Tak tau nak buat apa petang-petang... 
sementara tunggu kelas seterusnya pukul 4.30 kejap lagi....Saya nak mengomel la sikit....updating session la kiranya nih...hihi...

Tak tau pulak nak citer pasal apa.... di saat tengah mengalami kepanasan global ni... rasa macam nak pergi mandi air terjun kat sungai lendu je..hahaha...jadik la kan..daripada tak jumpa air langsung...

Seriously..memang terasa panas sangat sekarang nih... mungkin ini yang di katakan kepanasan global..dan mungkin jugak sebab bumi kita ni dah terlalu banyak di rosakkan dengan something yang tidak sepatutnye...Hehe..yeke? tak psti la... tapi, memang itu pun yang tengah berlaku sekarang kan...dengan open burning yang ada...Wow! saya bercerita pasal open burning pulak sekarang ni.. hahaha...memang sangat la tidak kena konsepku ini!!! Tak kira la pape pun....yang pasti kita kena jaga bumi ALLAH ni dari gejala2 yang tak sepatutnya...betul tak...betul tak??? hihi...

Whatever la kan...yang pastinye sekarang...apa je yang saya nak merepek lagi ni? Oh ye..tadi tinjau2 blog seorang penulis ni...penulis feveret saya tu...hehe..macam yg saya state kat sebelah kanan dinding teratak saya tu....hihi..

Saya suka entry yang dia tulis... dia kata..

" dia bukan la seorang novelis...dia cuma seorang penulis yang minat menulis..."

Hehe.... sangat humble kan dia tu? Betul la...setiap orang yang menulis tu...bukan sebab dia nak nama atau dia nak kemashuran ke apa...Ceh wah! kemashuran eh? Macam skematik gile jer ayat tuh..huhuhu...tak kesah la pape pun...yang pastinya kalau kita minat menulis...tak kira la kat mana2 pun..even kat kertas kecik pun kalau ada...boleh je jadik 'mangsa' kita lepaskan apa yang kita nak luahkan..betul tak?

Saya ingat lagi..masa saya sekolah...test pad saya lebih banyak digunakan untuk menulis apa yang saya rasa...daripada menulis segala keje yang cikgu suruh buat...hahaha..kalau orang lain..buku log yang besar tu..diorang buat buku kira2 ke..atau buku untuk esei ke...apa2 je la kan... tapi, saya tak...saya jadikkan buku tu as my writing collection...maksudnya..setiap cerita...cerpen ke...citer lawak stupid ke.. citer seram ke..mesti saya tulis kat dalam buku tu..and rangkum kan semuanya. Kalau bosan-bosan..saya leh tengok balik apa yang saya tulis tu...sampai la satu tahap tu..saya try buat  cerita yang ada sambungan bab nyer.... tapi, sayang...buku tu dah hilang..and sampai sekarang saya still tercari2 kat mana buku tu..Saya ingat jugak, dulu kawan saya suka tulis cerita. Tapi, yang tak bestnya..dia suka tulis cerita tu tak habis.. so, saya la yang dok menyambung cerita-cerita dia yang separuh jalan tu... tapi, saya back up separuh jalan jelah.. lagi separuh, dia siapkan.. hehehe..

Err..maybe saya dah terbuang kot..hahaha..

Sebab minat menulis tu jugak la...saya selalu conteng meja sekolah saya dulu..hahaha..dan sebab minat jugak la...terhasilnya manuskrip permaisuri hati....belajar dari pengalaman....setiap idea yang dikembangkan... saya cuba kaitkan dengan pengalaman hidup...tak kira la pengalaman saya sendiri..or pengalaman kawan2 saya...and orang sekeliling saya....

Yang pastinya jugak....karya yang bagus adalah karya yang dapat memberikan pengajaran kepada orang lain walaupun cuma dengan sebuah cerita rekaan....:-)

p/s : jangan sia2 kan minat anda.. menulis tu satu anugerah dari ALLAH.. kagum dengan orang2 yang pandai menulis ni..:)

No comments:

Post a Comment

Comments system

Disqus Shortname

Maybe yang korang cari ada kat sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...