Monday, August 1, 2011

~Salam Ramadhan Al-Mubarak~

                                

Assalamualaikum semua....
And salam ramadhan al- mubarak jugak..:-)
Erm... ramadhan kali ni rasa macam best pulak.. tak tau kenapa.... terasa macam sangat seronok.. hihi... adakah ini kerana iman saya sudah bertambah? Hihi... wallahualam.. tak berani nak cakap lebih.. Cuma, saya sentiasa berdoa iman  saya ni bertambah dari hari ke hari.. amin..teringat salah satu topik dalam pengajian islam (PI) masa saya sekolah menengah dulu..antaranya adalah..iman bertambah dan berkurang...

masa kat surau semalam.. lepas solat tarawikh..( ini pun antara perkara yang buat saya excited..solat sunat tarawikh..hihi..)..ustaz yg mengimamkan solat tu ada bagi tazkirah sikit.. tazkirah 5 minit namanye.. (saya yg bagi nama tu..sebab ustaz tu kata dia nak bagi tazkirah 5 minit je..hihi..) walhal tajuk sebenar tazkirah tu adalah tentang IMAN... wakaka...
erm...ustaz tu kata..

“Iman ni bukan sesuatu yang dicita2kan dan bukan juga sesuatu yang diangan2kan...”
Ustaz tu kata lagi... kalau nak tau kita ni beriman atau pun tidak... kita tanya diri kita... apa perasaan kita bila tibanya ramadhan...?

Maksud ustaz tu.. kalau kita rasa happy bila bulan ramadhan datang... itu maknenya kita adalah orang yang beriman.. tapi, kalau kita rasa sedih and rasa tak seronok bila tibanya bulan ramadhan.. itu tandanya kita bukan la orang yang beriman....
Erm.. satu tazkirah yang sangat bagus untuk diri kita semua kan? Especially untuk diri saya sendiri..

Bak kata ustaz tu lagi...
Kalau nak iman kita bertambah.. kita kena consistant...istiqamah...atau berterusan..(masa ni la yg lawak sikit.. bile ustaz tu nak kata consistant itu apa dalam BM...yg consistant tu of cos la in BI..and istiqamah tu dah tentu la bahasa arab.. tapi, bahasa melayu nye ustaz tu failed sikit nak cakap..hahaha..lawak la ustaz tu...)

Pape pun, semoga ramadhan kali ni memberikan kita lebih keinsafan dan menjadikan kita insan yang lebih sabar dan lebih mendekatkan diri kita dengan ALLAH SWT...insyaallah...

 pengalaman untuk first ramadhan kali ni, bila saya kunci jam.. tapi, jam saya tak bunyi... eh..bukan tak bunyi.. saya yang tak dengar bunyi jam tu.. huhu..so, as a result kami satu family tak bangun sahur... haha...melepas nak makan ayam masak kicap yg mak saya buat.. hihi.. saya tersedar pun bila En. A call... ( erm, En.A call sedar pulak saya nih...ish3.. salah konsep betul! hahaha..)
 

p/s : assignment HR saya still x siap lagi.. tapi, lecturer sya dah suruh hantar end of july.. tapi..... sekarang nih dah pun masuk bulan ogos..hihi...

No comments:

Post a Comment

Comments system

Disqus Shortname

Maybe yang korang cari ada kat sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...