Thursday, June 17, 2010

Renung2kan..dan selamat beramal..huhu

“INIKAH CINTA?Ada seorang gadis buta…semua orang bencikan dia..kecuali kekasihnya..gadis itu selalu berkata..”Saya akan mengahwini awak kalau saya dpat melihat..” satu hari ada orang mendermakan mata kepada gadis itu..bila dia melihat kekasihnya..dia merasa sungguh terkejut kerana kekasihnya juga buta..kekasihnya itu bertanya..’sudikah awak berkahwin dengan saya sekarang?Gadis itu menolak…kekasihnya tersenyum dan pergi sambil berkata..”TOLONG JAGA BAIK2 MATA SAYA..
Bila baca kisah ni..terasa insaf pulak tetiba..walaupun aku sendiri tak pasti sama ada wujud atau tidak seorang kekasih yang sanggup mendermakan mata untuk kekasih dia sendiri?kalau nak ikutkan,zaman sekarang nih..agak payah jugak kot nak jumpa kekasih yang sanggup berkorban dan sanggup jadi buta semata-mata nak bagi kekasih dia melihat dunia..
Kisah ni jugak mengingatkan pada drama sempena hari ibu..(Kalau tak silaplah)..erm..drama yang Sheila Rusly berlakon jadik mak yg buta sebelah mata tu…masa mula-mula tengok..mesti ramai yg tertanya2..kenapalah mak dia buta sebelah mata erk?Hmm..soalan tu,memang ramai dok terfikir dan tertanya..termasuklah aku sendiri..last2 sekali,barulah pertanyaan tu terjawab…rupanya,dia dah dermakan sebelah mata dia pada anak dia masa anak dia kecik..sebab tak nak anak dia membesar dalam keadaan cacat sebelah mata…dia sanggup dermakan sebelah mata dia..ya allah..besarnya pengorbanan seorang ibu kan..samalah dengan kisah cinta ni jugak…mungkin tak ramai yang nak berkasih dengan orang buta..tapi,bila ada yang sudi nak berkasih..bagi aku,orang yang buta tu tersangat-sangatlah beruntung..
Bila cerita pasal nih,aku teringatlah pengalaman yang pernah berlaku kat aku..kalau nak diceritakan.memang kelakarlah jugak..tapi,bila dikenang balik..zaman sekarang ni,memang takkan ada orang yang nakkan pakwe atau makwe dia buta..atau pekak..lebih memilih luaran dari dalaman..lebih melihat kesempurnaan..sedangkan kita sendiri tau,yang dalam dunia nih..takde orang yang sempurna..Ok..berbalik pada cerita aku…aku pernahlah kenal seseorang ni through IRC..erm,masa tu..memang tengah boring giler..so,kerja aku time tu…chattinglah..satu hari tu,aku chatting ngan sorang mamat nih…bile dah borak2..dia mintak nombor telefon..aku pun bagilah..then,dia contact aku..aku nih pulak..kebetulan kalau orang tak kenal,memang aku tak suka nak bercakap..so,bila dia telefon,aku tak angkat..dia send mesej pulak..dia tanya..kenapa aku tak angkat call dia?aku pulak time tu tak tau nak jwab apa..spontan terfikir nak jwb macam nih..”saya tak jawab..sebab saya bisu.”huhu..percaya tak kalau aku kata,after dat..mamat tu tak contact aku lagi?Hmm..dari situ dah tau..die x ikhlas..huhu..senang jer nak detect org yg ikhlas atau tak ngan kite..hihi..

No comments:

Post a Comment

Comments system

Disqus Shortname

Maybe yang korang cari ada kat sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...