Saturday, April 21, 2012

~Special Entry : Selamat Hari Jadi Ayah!~


Assalamualaikum w.b.t

Kali ni saya nak kongsi satu kisah ni. Kisah tentang ayah saya. Saya tahu artikel tentang ibu bapa ni memang semua orang dah sedia maklum, tersangatlah popular. Bagi sayalah. Bagi orang lain, saya tak tahu pulak. Tapi, apa-apa pun saya nak tetap jugak nak berkongsi sedikit cerita tentang ayah saya.
Teringat masa dalam perjalanan dihantar oleh ayah saya masa nak balik ke hostel hari tu. Ayah saya suruh saya hubungi emak saya yang ketika itu sedang menguruskan pendaftaran persekolahan adik bongsu saya. Kebetulan saya memang dah seminggu tak top up kredit, jadi saya tak dapatlah nak buat macam yang ayah saya suruh tu. Jadi, saya pun katalah dekat ayah saya,

ala..ayah.. orang tak de kredit la..”

Ayah saya pun menyoal dengan tenangnya.

“Tak de kredit?”

Saya membalasnya dengan anggukan saja.

Sewaktu nak membelok ke simpang yang sepatutnya menuju ke kolej saya, ayah saya tidak membelok ke arah itu, tetapi memberi signal untuk ke arah lain. Dalam hati saya tertanya-tanya jugak. Tapi, saya diam je. Kalau dengan ayah saya, saya memang segan sikit. Mungkin sebab ayah saya jenis tak banyak cakap. Dan saya pun sebenarnya lebih kurang macam ayah saya jugak. Kalau tak betul-betul, memang tak banyak bercakap. Tapi, disebabkan rasa ingin tahu itu melonjak-lonjak, saya tanya jugak kat ayah saya,

“nak pergi mana ni yah?”

Ayah saya membalasnya begini,

“Nak cari top up...”

Saya diam je. ‘ayah punya top up kot.’ Kata saya dalam hati.

Bila ayah saya masuk ke kereta semula, ayah saya hulurkan saya satu kad top up dan sekeping duit 50 ringgit. Saya terkejut tiba-tiba. Saya bercakap sendiri di dalam hati, ‘la.. ayah belikan untuk aku rupanya. Ingatkan untuk ayah..’ Saya serba salah sebenarnya. Nak cakap tak nak, saya memang tengah tak de duit time tu. Jadi, saya ambil jelah. Ayah saya memang tak pernah berkira dengan anak-anak dia. Walaupun dia tahu yang anak-anak dia ada pinjaman masing-masing. Tapi, dia tetap ambil berat  tentang ‘kebajikan’ anak-anak dia.

Pernah saya ‘temberang’ ayah saya bila ayah saya tanyakan kat saya, “Ada duit tak?” Saya dengan penuh keyakinan menjawab soalan ayah saya tu dengan anggukan. Walhal masa tu hanya tinggal duit syiling saja di dalam poket. Dan apabila saya ceritakan kat mak saya tentang ‘penipuan ‘ yang saya lakukan itu, mak saya bagitahu kat ayah saya. Ayah saya tak terus ‘serang’ saya. Tapi, masa saya mintak mak saya hantarkan buku  yang saya mintak mak saya belikan dulu, saya bagi balik duit yang mak saya dah dahulukan . Mak saya kata macam ni,

“Kalau tak de duit, tak payah la bagi dulu.”

Saya tetap bagi jugak. Kebetulan elaun saya pun dah masuk waktu tu, jadi apa salahnya saya pulangkan balik duit mak saya kan? Dan tiba-tiba ayah saya bersuara,

“kau jangan ada duit.. ada duit..tapi tak de..”

Saya tersengih je pandang ayah saya. Dalam hati dok cakap macam ni,

“Aduh..kantoi!”

Sebenarnya bukan niat saya nak ‘temberang’ atau menipu. Tapi, saya lebih kesian kat ayah saya. kalau boleh, saya memang tak nak menyusahkan ayah saya. Walaupun saya tahu ayah saya memang tak pernah berkira dengan anak-anak dia. Tapi, sebagai anak, saya kena  faham. Bagi saya, ayah saya adalah ayah yang paling hebat. kerana ayah saya, saya dan adik beradik saya berada di tahap ini. Saya memang tak reti nak tunjuk kasih sayang kat mak ayah saya. Walaupun saya agak rapat dengan mak berbanding ayah, tapi saya tetap sayang kedua-duanya sama rata. Walaupun saya tak pernah katakan yang saya sayang mak dan ayah saya, tapi saya akan cuba jadi anak yang baik untuk mereka. Banyak cara untuk menunjukkan kasih sayang, dan saya memilih untuk menunjukkan kasih sayang itu melalui penulisan ini. Tulisan ini untuk mak dan ayah saya. Walaupun mereka mungkin takkan baca tulisan ini, tapi saya pasti ALLAH tahu segala-galanya. Tugas kita sebagai anak, adalah mendoakan sentiasa kedua orang tua kita. Jadi, jangan lupa mendoakan ibu bapa kita. Nabi pernah bersabda, apabila matinya seorang anak adam itu, hanya tiga perkara yang tinggal iaitu, sedekah amal jariah, ilmu yang bermanfaat dan doa anak-anak soleh. Semoga kita semua tergolong dalam golongan anak-anak yang soleh dan soleha. Amin.

*****************

"Selamat hari jadi ayah! Sanah Helwa.. happy birthday.. walaupun ayah tak mungkin baca entry ni, tapi orang tetap nak tulis gak. hehe.. Semoga ayah sihat selalu. Murah rezeki... and yang paling penting, tak lokek nak belanja hot  ticket lagi.... hehe.. tak pernah cakap sayang kat ayah, tapi.. Allah je yang tau, betapa sayangnya orang kat ayah.. hik3... sayang giler kat ayah!"

                                  
inilah dia wajah insan kesayangan hambe.. hehe.. gambo raya tahun lepas.. uniknya insan kesayangan hamba ni, diorang share bulan yang sama.. Mak 2 April and ayah, 22 April... thank u mak, ayah.. thank u sebab sentiasa sabar dengan kerenah anakmu yang macam-macam nih.. hehe..thank u Allah coz give such a good and happening mom and dad to me... without them, i'm nothing...(^_^)

Pesanan penaja : Actually, artikel tu saya tulis dah lama.. and artikel tu antara yg ditulis dalam Halaqah Maya . 


No comments:

Post a Comment

Comments system

Disqus Shortname

Maybe yang korang cari ada kat sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...