Wednesday, April 4, 2012

~Si Kedekut Cinta~


                Bab 5

“Lya! Cepat Lya! Aduh. Dahlah ada meeting hari ni. Kau boleh lagi lenggang kangkung kat dalam tu. Ya Allah.. cepatlah weh. Lambat dah ni. Hai.. habis..habis. Matilah kena kecam jap lagi.” Nabila membebel sendirian di muka pintu.
     Aku muncul dengan wajah se ‘gamble’ mungkin. Macam selalu. Sopan santun tetap keutamaanku. “ Kau ni.. relax la. Meeting pukul 9.00. sekarang baru pukul 8. Yang kau dok kalut macam tarzan sakit perut ni kenapa? Lagi satu, mana ada orang mati kena kecam. Mati kena rejam adalah.” Aku memandang Nabila sambil tanganku sibuk memeriksa beg tanganku yang aku beli kat PM a. k. a Pasar Malam dua minggu yang lepas. Bedak compact paling murah ada. Handphone yang tak berapa nak mahal ni pun ada. Fair & Lovely yang tak sampai RM6 harganya ni pun ada. Ok, set. Lengkap dah barang-barang keperluanku. Aku ni memang tak layan barang-barang branded ni. Apalah sangat dengan barang-barang branded tu, kalau kena keluar duit sampai beratus-ratus. Tengok ni ha, beg pasar malam pun dah ok dah kot. Bukan orang tanya pun. Eh.. ada la orang tanya. Mak cik cleaner kat office aku tu. Eh..silap. bukan office aku. Office tempat aku kerja tu. Hehe. Eh.. wait..wait.. telekung?? Oh.. lupa. Aku ABC hari ni. So, MC la jawabnya.
    “Weh.. dah-dah la tu berangan. Kau tau tak dah pukul berapa? Nak tunggu kau sudah berangan. Silap-silap pukul 9 pun belum tentu kita boleh sampai tau tak? Dah.. cepat..cepat. kita dah lambat ni.” bebel Nabila sambil melangkah ke tempat pemandu.
     Aku yang melihatnya segera bertanya. “Eh.. apasal pulak kau ke situ? Bukan tempat asal kau kat sebelah ke?” soalku hairan.
    “Biar aku drive. Tengok gaya kau.. alamat, pukul 10 la kita sampai. Kau tu dah la bawak kereta pun nak sopan santun. Jap lagi, sebelum big boss kita pun hilang sopan santunnya, baik aku yang bawak.
      Aku memandang Nabila dengan pandangan yang aku sendiri tak tahu nak tafsirkan apa jenis pandangankah itu. Yang aku tahu, mak cik ni memang tengah menyindir aku la ni. dia tak tahu ke, aku ni la driver paling berhemah dan berbudi bahasa kat muka bumi Allah ni? Kalau datang Si Nabila ni, asyik nak laju je. “ Bawak jangan nak melebihi had laju pulak jap lagi. Kalau kena saman.. kau bayar.” Aku mengingatkan Nabila sambil terus mengambil tempat di sebelah pemandu.
      “Aku tau la. Dah..dah.. baca doa banyak-banyak. Semoga kita sampai dengan selamatnya di office.”
      Macam jauh sangat je bunyinya. Walhal tempat kerja tak sampai setengah jam perjalanan pun. Itu la uniknya aku dan Nabila. Kalau nak buat apa-apa, kami mesti biasakan dengan membaca doa terlebih dahulu. Kalau di kedai makan pun sama. Peduli hape orang nak mengata ke mengutuk ke. Janji apa yang kami buat, diberkati ALLAH. Mak ayah aku selalu pesan tau, dalam apa pun urusan yang nak dibuat, jangan lupa ALLAH. Jangan lupa berdoa. Yeszaa… terima kasih mak..ayah.. sebab bagi didikan yang begitu superb untuk anakmu ini. Ececeh.. hehe. Hai la.. tetiba je hati ini rindukan kampung halaman. Yang paling penting, rindu nak makan asam pedas mak. Syahdu…syahdu. Isk..isk..isk..


“KAU la ni Lya.. sebab kau kita kena smash habis-habis dengan bos baru tu. Nasib baik kena smash je. Kalau kena back hand tadi.. aku back hand kau balik. Hish.. pagi-pagi dah kena. Apalah nasib hari ni?” Nabila membebel panjang.
     Aku mengeluh bosan. Dia ni, kalau tak suruh berhenti.. memang boleh cair segala cecair yang ada kat dalam badan aku ni. “Eh.. Ila.. kau boleh diam sekejap tak? Kau tau tak, aku penat dengar kau membebel? Yang kau pun sama dok membebel kat aku tak tentu pasal tu, dah kenapa? Lagi satu, apasal aku pulak yang salah? Kau yang menjawab dulu kan? Aku just tambah-tambah je.” Jawapan yang tak kurang panjang jugak dari aku.
    Terbayang tiba-tiba insiden yang memang tak disangka-sangka. Nak dijadikan cerita, aku dan Nabila terlewat sampai. Kebetulan pula, meeting sudah pun  bermula. Apa lagi, kalut jugak kami nak mencipta alasan. Dalam dok kalut mencipta alasan yang boleh tahan logic jugak aku rasa.. aku rasa la. Tapi, tak tau la apa yang si Ila ni rasa... tiba-tiba keluar satu suara yang memang janggal la. Tak pernah dengar langsung. Rupanya, tu bos baru kitorang. Itupun lepas Dato’ Hasyim yang memperkenalkan sapa si empunya diri yang tiba-tiba bersuara tu. Kalau tidak, mahunya la aku smash dia balik.
    “Lain kali, please be punctual. Macam mana syarikat nak maju kalau macam ni time awak berdua datang kerja.” Aku mengajuk ayat yang dituturkan sebentar tadi. Tegas dan sinis sekali kata-kata yang keluar dari mulut pakcik tu. Pakcik tu, maksud aku bos baru kitorang tu la. Saja je aku panggil dia pakcik. Mulut kalah pakcik-pakcik sangat je. Pakcik aku kat kampong pun tak laser macam tu. Haha. Gasak kau la weh kena kutuk dengan aku.
      Nabila sudah ketawa sambil menekan-nekan perut. Dia ni la..ini yang aku malas nak buat lawak cerdik ni. Memang tak boleh control tau dia ni kalau dah gelak. Haish.. apa pun tak boleh.
    “Weh, Ila.. kau dah kenapa pulak? Hiperbola jugak macam bos kau kat dalam tu ke apa?” Tegurku sambil menampar bahunya.
    “Kau tu la... asyik nak mengajuk gaya and percakapan orang je. Dah macam Mr Bean versi kartun dah aku tengok kau tau tak.” Nabila membalas dengan ketawa yang masih bersisa. Alahai..Lya..Lya.. dia ni suka buat aku gelak sampai tak boleh nak berhenti tau. Haha.
   Erk...dia ni kan.. suka sangat nak menyamakan aku dengan watak kegemaran dia tu. Hish..tension.. tension. “Tak payah nak Mr Bean versi kartun sangat la kan. Dah..dah.. gi balik bilik kau. Karang, pakcik yang kat dalam tu keluar karang.. tak pasal-pasal je kena smash lagi. Dah..dah.. go back to your place.” Aku menolak Nabila supaya keluar dari bilikku. Jangan bagi aku speaking boleh tak? Nanti orang meluat la. Sempat mengingatkan diri. Orang melayu asli.. memang macam gini la gayanya. Melayu tulen okey maksud aku. Bukan melayu asli tu bermaksud yang aku ni orang asli. Tapi, okey apa? Orang asli sekarang pun dah ramai yang educated kot. Aku bermonolog di dalam hati.
     “Eh..eh.. relax la Lya. Jap lagi aku keluar ar. Jom la sembang-sembang jap..” Nabila sengaja menduga. Kalau tidak disuruh keluar pun, memang dia akan keluar.
     Aku membulatkan mataku. “Sembang-sembang? Hamboi...hamboi.. banyak kau punya jelita. Dah..dah... pergi balik bilik kau. Aku nak buat kerja ni.”
    Nabila tergelak-gelak sambil melangkah keluar untuk menuju ke biliknya. Kawannya itu memang suka guna term yang pelik-pelik.“ yela.. yela.. nanti lunch, tunggu aku tau. Jangan berani nak gi makan tanpa aku. Kalau tidak...”
    “Kalau tidak.. kau bagitau mak kau.” Sambungku tanpa sempat sahabatku itu menghabiskan kata-katanya. Nabila tersengih sambil menunjukkan tanda bagus. Aku cuma mencebik. Tak habis-habis nak guna nama mak dia. Macam la mak dia tu nak marah kat aku. Mak dia dengan mak aku pun lebih kurang sama je. Aku ketawa di dalam hati.

1 comment:

Comments system

Disqus Shortname

Maybe yang korang cari ada kat sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...