Wednesday, April 25, 2012

Redha dan sabar : InsyaAllah Akan Ada Hikmahnya.. (^_^)


Assalamualaikum..
Saya dapat tau sesuatu. Sesuatu yang agak mengejutkan jugak la. Tak sangka pun ada. Yelah, sebelum ni saya selalu percaya dan yakin yang sesuatu itu takkan mungkin berlaku. Tapi, bila dapat je tau sesuatu itu memang satu kenyataan dan apa yang berlaku tu memang betul-betul berlaku, buat saya tersedar.. jangan terlalu yakin dan pasti dengan sesuatu yang belum tentu kita akan dapat.

Sedih? Kecewa? Memang ada. Cuma saya cuba terima kenyataan.. jangan kecewa atau sedih dengan apa yang jadik. Kenapa? Sebab saya tahu, saya tak sepatutnya bersedih atau kecewa untuk sesuatu yang tak mendatangkan faedah untuk saya. Tipu la kalau saya kata, yang kesedihan and kekecewaan tu tak de langsung.. tapi, saya cuba rasionalkan pemikiran saya sekarang ni. Sedih dan kecewa tu tak boleh dilayan sangat.. sebab kita ada ALLAH yang selalu memerhatikan kita. Kalau kita rasa, sedih dan kecewa lebih penting dari segala macam perkara yang berlaku, itu sama la macam kita tak redha atas apa yang berlaku. Bagi saya, ini mungkin satu ujian dari ALLAH untuk saya. Pengajaran mungkin jugak. Pengajaran untuk saya  supaya jangan berlebihan dalam mengharapkan sesuatu yang belum pasti. Saya tau, apa yang jadik ni mungkin ada kena mengena jugak dengan diri saya sendiri. Dan saya sedar, sebagai manusia biasa.. kita memang takkan lari dari fitrah memberi dan menerima. Memberi apabila diminta dan menerima apabila diberi. Dan saya jugak tau yang saya sudah meminta lebih dari yang sepatutnya. Itu satu pengajaran yang bagi saya sangat-sangat la memberi kesan kepada saya sendiri.

Teringat status FB salah sorang kawan saya baru-baru ni. Kata-katannya lebih kurang begini,

‘ antara memberi dan menerima, pilihlah untuk memberi..kerana InsyaAllah kita takkan kecewa..”

Bila baca je status kawan saya tu, saya tiba-tiba tersedar satu perkara.. betul la apa yang kawan saya tu katakan. Kalau memberi itu takkan mengecewakan, pilihlah untuk memberi.  InsyaAllah kita takkan kecewa.

Macam mana dengan berharap dan mengharap? Boleh ke kita terus mengharap dan berharap? Bagi saya, tak salah kalau kita mengharap dan berharap, tetapi harapan itu perlulah diserahkan hanya kepada ALLAH S. W.T je. Sebabnya? Sebab, kalau kita mengharap dan berharap kepada ALLAH, insyaAllah kita takkan kecewa. Macam tu jugak sebaliknya. Tak guna kalau kita berharap dan mengharap untuk sesuatu yang tak kekal. Itu semua hanya akan  menambahkan rasa kecewa je.

Sorang  kawan pernah berkata kat saya masa dia menceritakan tentang apa yang berlaku kat diri dia bila saya tanyakan kat dia begini,

“ Kecewa ke?”

“ Tak la.. buat apa nak kecewa? Tak baik.. dosa tau. Ujian ALLAH je tu... tak de benda yang nak dikecewakan...”

Dan dari situ, saya belajar satu benda. Jangan kecewa dengan apa yang buat kita rasa kecewa. Sebab kecewa tu salah satu ujian dari ALLAH. Ujian untuk tengok macam mana kita hambaNYA yang lemah ni nak atasi setiap ujian yang datang tu. Dan itu jugak yang saya selalu katakan kat kawan-kawan saya.

Teringat jugak kata-kata kawan baik saya masa saya mengadu kat dia pasal benda nih, and dia kata kat saya,

“Tak pe la.. x mo sedih2.. jadikan pengalaman tu pengajaran. Ape yg berlaku sume dah diatur..”

Allah.. disaat saya ingin rasa sedih dan kecewa, ALLAH berikan saya kawan-kawan yang mengingatkan saya tentang erti syukur  dan sabar dengan setiap ujian yang datang. Betul la kata ayat ni,

boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu.

Jadi, saya assume yang itu semua ujian dari Allah untuk saya. Ujian untuk saya jadik lagi matang dalam hal2 yang macam ni. Saya percaya, bila Allah datangkan ujian yang macam tu... itu sebab dia nak saya muhasabah diri. Yang pasti, setiap yang berlaku.. there must be something behind it. So, be cool.. be positive.. InsyaAllah ada hikmah disebaliknya nanti. Sabar je la kan. (^_^)..(ayat2 penyedap hati.. ekeke..)





pesanan penaja : sabar itu indah.. jom upgrade sifat sabar dalam diri kita.. redha dengan ketentuan Allah.. InsyaAllah, ada yang lebih baik untuk kita. Janji Allah itu pasti. tapi, janji manusia tu yang perlu kita hati-hati.. be cool.. be gud.. dan saya masih tak dapat nak fokus kat penulisan manuskrip sye yg dah berkurun2 tu.. huhu...:)

No comments:

Post a Comment

Comments system

Disqus Shortname

Maybe yang korang cari ada kat sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...