Thursday, February 23, 2012

~Hargai Mak Ayah kite~

Assalamualaikum..

Alhamdulillah, pejam celik.. pejam celik.. saya dah nak habis belajar. Perasaan? Peh... memang best la. sebab apa saya kata best? Sebab, dah boleh relax-relax.. (tak la sgt pun relax nya.. final belum lagi kot.. hoho..) yang paling penting la bagi saya, saya dah leh buat mak ayah saya tersenyum suka.. atau maybe jugak, tersenyum bangga ke.. hehe...  alolo.. macam hebat sangat je bunyinya. Bukan la macam tu maksud saya.. memang la kalau nak ikutkan, baru je nak habis diploma.. belum lagi tahap PHD.. so, perjalanan saya masih jauh lagi. Saya just nak sedapkan hati mak ayah saya je sebenarnya. bagi saya, memang tak benda langsung yang boleh saya buat melainkan belajar dan terus belajar sampai genggam segulung sijil yang boleh buat mak ayah saya happy. 

Saya penah cakap kat mak saya macam ni. Masa tu result exam saya tak berapa nak good la.. 

“Mak, pointer rendah la kali ni...” dengan muka sedihnya saya beritau mak saya.

Nak tau mak saya cakap apa?

“Tak pe la... janji boleh konvo..”

Allah... ringkas dan padat sungguh kata-kata mak saya tu. Tapi, sangat la memberi saya satu semangat untuk habiskan study saya on time.. tak mo delay-delay dah. By hook or by crook, saya nak jugak habiskan study saya tahun ni... Alhamdulillah, Allah dengar doa saya dan mungkin jugak doa mak ayah saya.( doa mak ayah memang the best la.. hehe..)

                                   
         Amik feel sikit.. sambil baca tulisan tak seberapa ni.. meh dengar sekali lagu ni..


Kalau nak ikutkan, apa la sangat sijil yang bakal saya dapat nanti (insyaAllah) kalau nak dibandingkan dengan susah payah mak ayah saya mendidik and membesarkan saya adik beradik selama ni. Ya ALLAh.. kalau nak dikira, memang takkan boleh bayar balik la segala duit ringgit yang dah mak ayah saya laburkan untuk saya adik beradik. Gunalah kalkulator scientific yang ada kuasa kuda pun (kalau ade la.. hihi..), memang takkan boleh punye nak kira total semua pelaburan yang mak ayah kita dah buat untuk kita.

That’s why jugak, saya rasa sangat la bengang dengan orang yang tak tau nak hargai jasa mak ayah diorang. Lagi saya bengang, bila ada pulak golongan anak-anak yang belum apa-apa lagi dah pandai berkira dengan mak ayah. MasyaAllah...tak terfikir ke kita, selama ni yang mak ayah kita tu dah banyak gile kot berkorban and bersusah payah untuk kita. Ada ke diorang mintak lebih? Ada? (Kalau ada pun mak saya je yang rajin mintak lebih gula dalam air teh or kurang susu dalam air milo.. hoho..)

Mak ayah kita ni sebenarnya, tak nak pun apa-apa dari kita. Diorang just nakkan anak-anak diorang berjaya dunia akhirat je. Tak payah la kita sebagai anak ni, nak berkira-kira bagai. Kot ye pun nak praktikkan ilmu yang kita belajar, bukan dengan mak ayah ok.. praktikkan la ilmu tu ke jalan yang diredhai ALLAH. Bukannya praktikkan ilmu yang ada tu, untuk kita berkira-kira dengan mak ayah kita.

Kalau tanya saya, apa tujuan saya hidup selain mencari keredhaan ALLAH? Jawapan saya senang je.. nak happykan mak ayah saya macam mana diorang happykan saya and adik beradik saya dari saiz tapak kaki saya ni besar 2 jari telunjuk je.. sampai la saiz tapak kaki saya ni dah boleh pakai kasut saiz 38..hehe..  sebab bagi saya, kat dalam dunia ni.. tak de sapa boleh ganti kasih sayang mak ayah saya. datang la sesape pun... InsyaAllah.. selagi mak ayah saya ada.. saya akan cuba jadik anak yang boleh membanggakan mereka..

Teringat dialog Amir Khan dalam filem 3 Idiots...

“ Exam boleh ambik banyak kali dalam hidup.. gagal pun tak pe.. tapi, ayah Cuma satu je kat dunia ni...”
And saya nak elaborate sikit.. nak touch up sikit ayat dia tu,

“ Exam boleh ambik banyak kali dalam hidup.. gagal pun tak pe.. tapi, mak ayah cuma satu je kat dunia ni.. kalau hilang, nak mintak sapa tolong ganti? "

So, conclusion nyer.. sayangilah mak ayah kita, macam mana mereka sayang kita dari kecik sampai besar... bagi saya, saya tak kesah berhabis untuk mak ayah saya.. sebab saya tau, kos yang diorng dah laburkan untuk jaga saya and adik beradik saya tersangat la tak boleh dibayar balik walaupun dengan duit yang banyak. Satu je yang boleh kita sebagai anak buat, happykan hati diorang selagi ada masa..

Pesanan Penaja : Apa yang boleh buat hidup saye happy? Bila tengok mak ayah saya happy... hehe.. hippy..hippy...(^_^).. jom layan lagu Aris Ariwatan ni.. 1, 2, 3, 4...

No comments:

Post a Comment

Comments system

Disqus Shortname

Maybe yang korang cari ada kat sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...