Tuesday, July 16, 2013

Kisah Semalam

Assalamualaikum wbt,

Dah lama rasanya tak main conteng-conteng kat sini. Life sebagai seorang student, macam gini la gayanya. Bila kita kata, kita sibuk.. sesetengah orang mungkin faham.. dan sesetengah orang lagi mungkin tidak akan faham. Lebih teruk lagi, langsung tiada yang cuba mahu faham. Hah.. kalau macam tu, memang payahlah nak bagi mereka faham, kalau kita sendiri tak cuba untuk faham. 

Tapi, bukan tu pun sebabnya entry ini ditulis. Dengan kesejukan yang melampau dekat kampus ni, sampai menggigil-gigil bagai dah.. tangan ni laju jugak la menaip dan berfikir, cerita apa la yang ingin dikongsi kali ni? dan, akhirnya.. tertulis satu kisah yang diberi nama 'Kisah Semalam'.

Semalam, masa buka.. mak tanya..

"Kelas pukul berapa esok?"
Tak jawab pun. Diam je sambil makan. Penat sampai nak bercakap pun terasa malas.

Sambung mak lagi,

"Hura-hara dah mak tengok kau ni.."

Errkkkk.. Hura-hara? Hahaha.. bukan huru-hara lagi dah.. ni dh haru biru nama dia. Mana la tak huru-hara binti haru birunya kalau habis je final exam hari tu which is hari ahad, besoknya hari isnin dah start kelas untuk intersesi. Dengan waktu tidur yang tak berapa nak normal sepanjang minggu exam tu... atau dengan erti kata lainnya, jadi 'mak guard' di kala orang lain sedang nyenyak dibuai mimpi di malam hari dan lepas tu sambung lagi dengan kelas yg start pukul 8 pagi setiap hari.. Allah.. terasa mahu pengsan.. Huhuhu..

Semoga Allah beri saya kekuatan.. 

banyak benda sebenarnya yang nak dituliskan untuk entry kali ni, tapi macam tak berapa pandai pulak nak menyusun dan mengarang ayat. Hahaha. Mungkin sebab minda masih lagi berjalan dan belum mahu berhenti. Serius, semester ni sangat terasa penatnya. Bila saya sendiri dah rasa tak berdaya sangat, terluah jugak keluhan dari mulut. 


Dan disebabkan kepenatan itu jugak la saya memilih untuk mendengar berulang kali lagu SUCI SEKEPING HATI dari kumpulan saujana tu..


Lirik yang memang sangat kena la dengan situasi yang saya alami sekarang ni.


"Mengharap senang dalam berjuang, 

bagai merindu rembulan di tengah siang.. 
jalannya tak seindah sentuhan mata, 
pangkalnya jauh hujungnya belum tiba.."

Bila rasa nak tergelincir sikit dari landasan, lirik lagu ni seakan-akan memberi saya semangat untuk teruskan perjuangan. Allah takkan uji hambaNya dengan sesuatu yang tak mampu nak dihadapi oleh hambaNya, bukan? Jadi, just train ourself to put a trust in Allah. In sha Allah... everything will be fine.

Sedar tak sedar jugak, hari ni dah pun 8 hari umat islam berpuasa. Semoga bulan ramadhan ini menjadikan kita lebih bersemangat nak buat kebaikan dan berebut-rebut nak mengumpul pahala. 
# Kalau sebelum ni, bukan bulan ramadhan.. kita tak berapa suka nak buat baik.. bulan ramadhan ni la untuk kita latih diri kita untuk berbuat baik..  #

-8 Ramadhan 1434H-
-Ain Sabrina -

No comments:

Post a Comment

Comments system

Disqus Shortname

Maybe yang korang cari ada kat sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...