Sunday, February 17, 2013

Ujian itu sebahagian daripada hidup setiap insan.


Assalamualaikum wbt,


Ada yang diuji dengan sakit. Tapi, masih tabah.. masih sabar.. dan masih boleh bergelak ketawa walaupun ditimpa ujian sebegitu..

Kenapa? Sebab mereka redha dan percaya.. Allah bagi sakit ni bukan suka2.. Allah bagi, sebab dia tahu kita boleh hadapi ujian itu dengan tabah...

Teringat kata2 sorang saudara saya yang diuji dengan penyakit kanser usus..

"Mungkin ni dah bahagian saya.. terima je la.. Allah tak bagi kalau tak de sebab... ada la sebabnya ni.. "

Tak de langsung keluhan dari mulut dia sepanjang perbualan kami .. yang ada cuma kata2 redha... and yang paling saya kagum, bila dalam sakit2 pun.. dia tak lupa solatnya.. :)

 Itu hal saudara saya, ini pulak hal kawan kepada ayah saya.. dah 18 tahun menderita sakit buah pinggang.. sampai ayah saya masa jumpa dia hari tu pun, macam tak caye tengok keadaan dia yang kurus macam tu...

kata pakcik tu,

"Mungkin ni sebab dulu muda2 buas (jahat) sangat kot agaknya... tu yang DIA bagi sakit lagu ni.. " smbil tergelak..

kata pakcik tu lagi, ramai kawan2 yang sama2 dalam askar dulu bila datang melawat.. akan menangis.. dan pakcik tu kata,

"Hang toksah dok teriak la.. benda ni biasa.. semua oghang kena aih.. toksah nak teriak2.. "

Kata ayah saya, masa muda2 dulu.. pakcik tu memang suka melawak.. sebab tu time sakit pun dia boleh melawak lagi.. :)

-Kadang2, kita lupa.. masa sihat.. kita takkan selamanya sihat.. dan sebab tu ALLAH datangkan sikit ujian utk kita... diberi sakit.. sama jugak hal nye bila kita diberi ujian gagal exam.. ingtlah orang yang gagal setiap kali exam tu lagi kuat semangatnya.. lagi tabah jadinya.. lagi seronok.. lagi bersemangat nak berjaya.. kita yang baru gagal sekali.. dah menangis macam ths is the end of the world gamaknya... stop complaining.. Allah knows the best.. bersyukur lebih baik bukan? :) -

 seperti firman Allah : Allah tidak  menguji  seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. [al-Baqarah 286] -

-Ain Sabrina-
 17/2/2013
 5 : 16 PM

No comments:

Post a Comment

Comments system

Disqus Shortname

Maybe yang korang cari ada kat sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...